Víte, že na první jarní den připadá Mezinárodní den zdravého spánku? Jeho hlavním smyslem a cílem je informovanost o poruchách spánku mezi laickou i odbornou veřejností, o prevenci a možnostech léčby. Odhaduje se, že závažná chronická nespavost postihuje deset až patnáct procent populace. Většinou nespavost nehodnotíme jako zdravotní problém, přitom se nekvalitní spánek, negativně odráží na naší podrážděnosti, špatné náladě, máme potíže se soustředěním, cítíme se unavení. Podle odborníků jsou lidé, kteří si na nespavost stěžují, dvakrát náchylnější k chorobám srdce, třikrát víc trpí bolestmi hlavy, riziko výskytu depresí a úzkostí je mnohonásobně vyšší než u lidí, kteří se těší dobrému spaní. Odborníci doporučují následující desatero spánkové hygieny:
+ Optimální teplota v místnosti na spaní je 18 až 20 ° stupňů Celsia. Dbáme na to, abychom minimalizovali hluk a světlo.
+ Ke klidnému usínání a kvalitnímu spánku přispěje i to, že z místnosti odstraníte televizi, počítač, mobilní telefon. V posteli bychom neměli ani jíst, ani sledovat televizní obrazovku, ani číst.
+ Večerní jídlo by mělo být lehké, mastné a těžké pokrmy zbytečně zatěžují trávicí systém. Poslední jídlo je vhodné zkonzumovat tři až čtyři hodiny před ulehnutím.
+ Po večeři se snažte relaxovat. Neřešte s partnerem nebo rodinou žádné problémy, důležité věci. Snažte se věnovat činnostem, které vás rozveselí, zbaví stresu, příjemně na spánek naladí.
+ Působí povzbudivě, ale spánek ruší. Jedná se o konzumaci černé kávy, černého nebo zeleného čaje, které bychom si měli vychutnat během dne nikoli ve večerních hodinách.
+ Fyzické aktivity, sport nenechávejte na večerní hodiny. Naopak spánek může navodit příjemná večerní procházka.
+ Také nikotin přispěje k povzbuzení organismu, proto nekuřte těsně před usnutím.
+ Klidný spánek a nadměrná spotřeba alkoholu také nejdou k sobě.
+ Snažte se na lůžko uléhat každý den ve stejnou dobu, a to i během víkendu.
+ Pobyt v posteli omezte na nejnutnější dobu. Neměla by se stát místem, kde budete během dne odpočívat, převalovat se, přemýšlet nebo se věnovat jiné činnosti.
(ruch)
DODATEK
Jako velmi účinný uspávací prostředek se ve starých receptářích objevují nejrůznější bylinkové čaje. Například z meduňky, třezalky nebo chmelu.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2184129
DnesDnes374
VčeraVčera564
Tento týdenTento týden3159
Tento měsícTento měsíc11068

Partnerské weby