Srdečními chorobami, cukrovkou, revmatickou artritidou a dalším onemocněním trpí grónští Eskymáci mnohem méně než třeba Evropané. Proč? Jak vyplynulo z celé řady vědeckých studií, za příznivou statistikou je jejich jídelníček, konkrétně konzumace ryb. Obsahují plnohodnotné lehce stravitelné bílkoviny se zastoupením esenciálních aminokyselin. Vysoce specifickou výživovou složkou jsou tuky - rybí oleje, které mají odlišné uspořádání uhlíkových řetězců mastných kyselin. Pro organismus je význam omega -3 nenasycených mastných kyselin poměrně široký. Kromě vlivu na nervovou soustavu a obranyschopnost přispívají k prevenci srdečně-cévních onemocnění nebo k potlačení Alzheimerovy choroby. K tomu je zapotřebí sníst 200 až 300 gramů rybího masa za týden nebo 2 až 3 gramy rybího oleje za den. Podle odborníků patří tučné ryby do našeho jídelníčku minimálně dvakrát v týdnu. Ryba není jen kapr nebo pstruh. Mořské ryby jsou ale mnohem hodnotnější než sladkovodní. Mají mnoho omega-3 mastných kyselin, vitaminu D a minerálních látek, stopových prvků - zejména železo, selen a jód. Například sto gramů kapřího masa obsahuje 5,6 gramů tuku, růžový losos 3,4 gramů, treska 0,7 gramů tuku, sardinky 15,5 gramů, tuňák 2,5 gramů.
(mav)

DODATEK
Pstruh se doporučuje jako prevence proti infarktu a mrtvici. Losos prospívá krevnímu oběhu, zabraňuje vzniku krevních sraženin, pozitivně ovlivňuje psychiku.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

2237427
DnesDnes532
VčeraVčera833
Tento týdenTento týden1365
Tento měsícTento měsíc13492

Partnerské weby