Zlé sny patří bohužel k těm, které si pamatujeme nejlépe. Možná je to dáno tím, že je lidé mívají dost často. Průzkum prokázal, že jeden člověk z dvaceti trpí nočními můrami alespoň jednou týdně, ačkoli jsou i tací, kteří vedou poměrně klidný snový život. Negativní sny jsou však hojnější než ty pozitivní a nejčastější emocí ve snu je úzkost.
Prožitek noční můry
Noční můry jsou plné úzkosti různého stupně, od mírných obav po paniku. Na celém snu nás neděsí ani tak jeho průběh jako spíše pocit, jaký v nás vyvolává. A třebaže si nevybavujeme jednotlivé detaily, právě tento pocit je signálem, že se nám zdálo něco nepříjemného. V krajních případech se můžeme probudit s fyzickými příznaky, například pocením či bušením srdce.
Příčiny nočních můr
Existují určité fyziologické faktory, které zvyšují možnost výskytu zlých snů. Konzumace těžkých jídel před ulehnutím vede ke špatnému trávení a narušuje kvalitu snů. Alkoholici, kteří přestali s pitím, mohou po nějakou dobu trpět nočními děsy. A také některé chemické látky, například beta-blokátory, vedou k častějšímu výskytu těchto negativních prožitků.
Nejsilnější impulz je však psychického původu. Pokud jsme v průběhu dne ustaraní či nešťastní, tyto pocity v noci nahlodávají naši mysl. Typickým projevem jsou pak sny, které nejsou ani tak děsivé, jako spíše mírně znepokojivé. V takových snech pak skládáme různé zkoušky, nacházíme svou lásku v náručí jiného, na večírcích jsme nemožně oblečeni, nikdo si nás nevšímá, utíkáme, ale nemůžeme se pohnout z místa atd. V dramatičtějších nočních můrách jsme pak někým či něčím pronásledováni, nedokážeme se dostat k cíli, propadáme u zkoušek a pohovorů, nebo na ně jdeme naprosto nepřipraveni, jsme svědky či oběťmi násilí, něco nás škrtí či dusí, cítíme se paralyzováni a neschopní se hnout či uniknout.
Sklony k nočním můrám
Čím to, že někteří lidé mívají zlé sny častěji než jiní? Výzkum ukázal, že lidé náchylní k nočním můrám bývají „křehčí“ – citliví, bojácní a trpící vnitřním napětím, jež se přenáší do jejich snů.
Zdá se rovněž, že existuje souvislost mezi typy osobnosti a typy nočních můr. Například ambiciózní podnikavci prý mívají fantasknější a dramatičtější sny než ostatní. Zjistilo se také, že ženy mají k nočním můrám silnější sklony než muži. Možná vás nepřekvapí, že pocit bezmoci a ohrožení je běžnější právě ve snech žen.
Noční děsy
Tyto hrůzyplné pocity jsou způsobovány spánkovou poruchou, k níž dochází, když mozek přepíná z nízkofrekvenčního spánku na vysokofrekvenční, avšak zcela tento proces nedokončí. Nejsou to vlastně sny, neboť k nim nedochází během fáze REM. Rovněž nejsou nijak vizuálně bohaté, ale vyvolávají silné, často zneklidňující fyzické reakce. Snící neví, co jej tak vyděsilo – v hlavě má jen letmý obraz doprovázený pocity viny, úzkosti či hanby.
Jak si od zlých snů pomoci
Jsou-li hlavními příčinami nočních můr stres a úzkost, pak by bylo rozumné snížit množství stresu za bílého dne. To se samozřejmě snáze říká než dělá, ale pomůže i jednoduchá relaxace před usnutím.
Nejlepší způsob, jak se s nočními děsy vyrovnat, je přímá konfrontace s nimi. Jak to provést? Po probuzení si noční můru vybavte a krok za krokem si ji znovu přehrajte. Jakmile dojdete k onomu děsivému okamžiku – kdy se zjeví příšera, nebo začne pronásledování či útok – neutíkejte před nebezpečím, nýbrž se mu postavte čelem. Někteří terapeuti jdou ještě dále a radí, abyste nejen zůstali stát, nýbrž i sami zaútočili, ať již slovně či fyzicky. Smyslem tohoto počínání je, že pokud si konfrontaci nacvičíte a zažijete v bdělém stavu, ve snu budete reagovat stejně. Jiný způsob překonávání strachu je neustále si svůj sen vybavovat, jeho průběh zapsat či nahrát a toto líčení zas a znovu poslouchat nebo číst. Podstatou této metody je, že strach, jemuž opakovaně čelíme, se stává důvěrně známým a ztrácí nad námi moc.
A nakonec můžete povolat svého snového strážce, aby vás v noci ochraňoval. Myslete na nějakého člověka či tvora (může to být někdo známý i zcela smyšlený), koho byste v případě zlého snu mohli zavolat na pomoc. Poté si sami sebe představte zpět v onom snu a požádejte svého strážce, aby se vás ujal. Řekněte si, že kdykoli vás bude trápit zlý sen, tento dobrý duch se zjeví a ochrání vás. Zatímco usínáte, připomeňte si, že váš strážce nad vámi neustále bdí. Tato užitečná a zklidňující metoda je zvlášť vhodná pro děti.
(nag)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2276554
DnesDnes1009
VčeraVčera1180
Tento týdenTento týden1009
Tento měsícTento měsíc8803

Partnerské weby