V jakékoli podobě je běžnou součástí našeho života. Není ani vidět, ani slyšet, a přesto ohrožuje zdraví. Vyvolávačem stresu mohou být jak krátkodobé otřesy v podobě nečekaných překvapení, smutné zprávy, leknutí, ale též zátěž, která působí dlouhodobě. Mezi největší stresory je podle psychologů považována ztráta životního partnera, výpověď ze zaměstnání, neúspěchy v práci, finanční krize, rozpory v manželském svazku. Stres je vlastně odpovědí lidského organismu na zátěž, vypětí, vyčerpání. Stupeň stresové reakce závisí na genetických předpokladech, psychické kondici, na vině může být také nadměrná činnost štítné žlázy.
Co se děje s tělem při stresu? Nadledvinky produkují zvýšenou měrou adrenalin a kortisol, krátkodobý stres mobilizuje imunitní systém. Proto se stává, že lidé, vystaveni nadměrné zátěži, často onemocní virózou a bojují s nachlazením, jak se říká, chytnou každý bacil. Jestliže stav trvá delší dobu, imunitní systém je oslaben, mohou se přihlásit zažívací poruchy, potíže s krevním tlakem, roste riziko infarktu myokardu, aterosklerózy, v neposlední řadě se zvyšuje riziko vzniku onkologických chorob.
Jak zvládat stres? Ocitneme-li se v akutní stresové situaci, je nezbytné tělu poskytnout zvýšenou tělesnou námahu. Pozornost od aktuálního nepříjemného problému kromě fyzické aktivity a sportu spolehlivě odvede změna prostředí. Odpočinek na dovolené, který pomůže změnit myšlení. Jestliže pociťujeme velké napětí, první pomocí může být i hluboké dýchání. Osvědčenou relaxační technikou proti stresu je autogenní trénink, jenž se postará o uvolnění jednotlivých svalových skupin, jóga nebo třeba meditace.
Změna jídelníčku. Lidé, kteří jsou pod neustálým tlakem, by měli změnit jídelníček. Proti nadměrné zátěži se dá účinně bojovat i jídlem. V důsledku stresu organismus daleko víc spaluje uhlohydráty a vitaminy skupiny B. Z minerálních látek je pro kondici nervů důležitý hořčík. Najdeme ho například v ořeších, mandlích, luštěninách, ovesných vločkách, špenátu, petrželi, sýrech, celozrnné rýži. Prudkému nárůstu stresových hormonů, poruchám nálady, depresi může zabránit pravidelná konzumace mořských ryb. V případě dlouhodobého stresu se doporučuje jíst citrusové plody, banány, ovoce, které obsahuje velké množství vitaminu C. Výborným protistresovým prostředkem je kvalitní hořká čokoláda.
(se)
DODATEK
Stres se u lidí může projevovat nejrůznějším chováním. Například tím, že stále spěchají, nedokáží se odpoutat od práce, nesnášejí prohru a kritiku, rychle jedí.

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1992044
DnesDnes672
VčeraVčera738
Tento týdenTento týden3064
Tento měsícTento měsíc11660

Partnerské weby