Čísla, která udávají, kolik máme vypít denně vody, je třeba brát jako orientační. Potřeba vody je totiž u každého člověka individuální a závisí od vícero okolností - například od potravin, které během dne konzumujeme, podnebí, v němž žijeme, od fyzické zátěže, jež jsme vystaveni. Potřeba pití roste v závislosti od venkovní teploty, tělesné aktivity a zdravotního stavu. Ale bez dostatku tekutin dopadneme jako strom, seschneme.
Když tělo žízní
Dlouhodobější žíznění může poškodit například ledviny, způsobit poruchy trávení, v organismu se hromadí toxické látky. Nedostatečný pitný režim může být příčinou některých onemocnění. Když chybí voda v kloubním vazivu, vznikají záněty, revma, klouby mohou být méně ohebné. Při nedostatku vody v těle je krev nedostatečně zředěná, mohou vznikat krevní sraženiny, ucpat některou z cév v těle a způsobit vážné zdravotní problémy. Vlivem nedostatku tekutin vzniká zácpa, dochází k vysušování očí. Člověk, která má v těle méně vody, než potřebuje, podává zhoršený výkon, špatně se koncentruje, má špatné trávení. Při větší ztrátě tekutin může tělo reagovat mdlobami, závratí, v horším případě také zmateností.
Čím uhasit žízeň
Někdo tvrdí, že nejlepší je voda z vodovodu. Svou kvalitou je skutečně srovnatelná s balenými vodami. Vhodné jsou i minerální vody. Minerálky s vyšším obsahem soli by ale neměli pít lidé s hypertenzí, oběhovými problémy, ledvinovými kameny. Doporučit lze bylinné čaje a nepřislazené ovocné a zeleninové nápoje. Nápoje s teplotou okolo deseti stupňů Celsia žízeň uhasí mnohem lépe než přechlazené nápoje s teplotou pod pět stupňů Celsia. Pozor na konzumaci nápojů během jídla. Tím se ředí žaludeční šťávy, čímž se ztěžuje proces trávení a štěpení klíčových živin z potravy. U osob, které mají citlivý žaludek, může tento zlozvyk vést k nepříjemným pocitům plnosti, nadýmání, plynatosti. Vyhýbat bychom se měli limonádám, kolovým a energetickým nápojům, neboť obsahují hodně cukru. Ten zvyšuje pocit žízně, obsahuje „prázdné kalorie“ nebo oxid uhličitý, který spolu s organickými kyselinami může poškozovat zubní sklovinu a podobně.
Chvála tekutinám
Během letních veder jsou nepostradatelnou součástí jídelníčku. Nápoje by měly obsahovat co nejméně cukru, sladší nápoje zvyšují žízeň. Vhodným zdrojem tekutin jsou také ovoce a zelenina. Například okurky, melouny, jahody, citrusové ovoce, papriky. Rajčatová šťáva významně posiluje zdraví, neboť pomáhá organismus detoxikovat, čistí a omlazuje pokožku. Šťáva z citrusových plodů zažene žízeň, ale zároveň posílí imunitní systém, je účinnou prevencí ledvinových kamenů, působí proti nachlazení a rýmě. Tekutiny mohou v letním období tělu dodat i studené polévky.
Voda a krása
Dostatek tekutin je důležitý i ve stravovacím režimu, pokud chceme zhubnout. Pravidelné pití vody zasytí, potlačí chuť na sladkosti a jiné dobroty, snižuje apetit. Jak potvrdily lékařské studie, vypití sklenice vody bezprostředně před konzumací jídla podporuje proces hubnutí. Správný pitný režim pomáhá také v boji s celulitidou, ale musí jít ruku v ruce s celkovou úpravou životosprávy. Tekutiny podporují proces látkové přeměny a tím i odbourávání tuků. Kromě toho voda napíná pokožku i zevnitř. Dostatečné zavodnění organismu se příznivě projeví na stavu pokožky. Suchá bude působit svěže, tedy mladší.
(mv)
DODATEK
Tělu škodí nejen nedostatek tekutin, ale také jejich nadbytek. Dochází k přetížení ledvin a srdce, což může postupně vést k oslabení jejich funkce.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2258410
DnesDnes750
VčeraVčera945
Tento týdenTento týden6460
Tento měsícTento měsíc13818

Partnerské weby