Únava je stav, který můžeme charakterizovat jako pocit vyčerpání a ztráty energie. V posledních desetiletích trpí pocitem dlouhotrvající únavy čím dál více lidí. U mnohých pacientů je původcem únavy větší fyzické či psychické vypětí, stres, úzkostné stavy, deprese, nedostatek spánku, snížená imunita či chronická infekce, u žen může únavu způsobit kolísání hladiny hormonů. Únava bývá spojena s nemocemi srdce, poruchami štítné žlázy či cukrovkou, mohou ji zavinit i některé léky. Silná a nevysvětlitelná únava, která ani po odpočinku nemizí a projevuje se delší dobu, se nazývá chronický únavový syndrom.

Na co se zaměřit při únavě ve stravě? Špatně sestavený jídelníček může vést k únavě. Má-li náš organismus nedostatek vitaminů a minerálních a dalších látek, trpíme nedostatkem vitality, jsme unaveni, nemáme dostatek životní energie a ztrácíme radost ze života. Naopak správný výběr potravin zajišťuje optimální výživu pro mozek a naši vitalitu.
Příčinou únavy a špatné koncentrace není jen nekvalitní strava. Měli bychom dbát na to, v jakých intervalech stravu konzumujeme. Pokud jídla vynecháváme, vede to zákonitě k únavě. Jíst bychom měli po dvou až třech hodinách, delší časový odstup, až pět hodin, je pro organismus velkou zátěží. Dlouhé přestávky mezi jídly způsobují pokles hladiny krevního cukru, což vyvolá únavu.
Před spaním nejezte tučné, syté a těžko stravitelné pokrmy, žaludek musí potravu zpracovávat, takže spánek nebude kvalitní a může to mít za následek únavu.
Výrazně omezte cukr a lehce stravitelné škroby, které se nacházejí ve sladkostech, trvanlivém pečivu, moučnících a podobně. Jsou rychle vstřebávány a vedou k náhlému zvýšení hladiny energie, neboť se vzápětí dostávají do krevního oběhu. Tím se vyplaví inzulín, což vede k rychlému poklesu hladiny cukru, a tudíž k jeho nedostatku, se kterým je spojená únava a snížená pozornost. Stačí si vybavit, jak se cítíme, jíme-li převážně sladká jídla, nebo jak reagují naše děti, které konzumují sladkosti a sladké limonády. Mají stále hlad, jsou roztěkané a zlobivé z podrážděnosti a únavy.
(jam)
DODATEK: Při únavě omezte konzumaci tučných potravin a jídel, nepijte alkohol, omezte kávu a nápoje s kofeinem. Nezapomínejte na dostatečné množství zeleniny a ovoce, které dodá tělu potřebnou energii.

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

2069276
DnesDnes487
VčeraVčera1237
Tento týdenTento týden1724
Tento měsícTento měsíc16312

Partnerské weby