Vláknina je pro dietu nepostradatelná. Je součástí některých potravin, nejbohatšími zdroji jsou celozrnné obiloviny, celozrnné pečivo, obilné vločky, luštěniny, ovoce a zelenina. Naopak vláknina se vůbec nevyskytuje v mase, vejcích, mléčných výrobcích a cukru. Náš organismus není schopen vstřebat vlákninu, i po látkové přeměně jsou buňky vlákniny příliš velké, než aby je stěny střev mohly vstřebat. Vláknina tedy sytí, ale nepřidává ani gram tělesné hmotnosti. Již mnohokrát bylo prokázáno, že zvyšuje pocit sytosti a oddaluje pocit hladu.
Vláknina a zdraví
Dostatečný a pravidelný příjem vlákniny má pozitivní vliv na střevní činnost, upravuje stolici, odstraňuje zácpu a pozitivně působí na celou řadu onemocnění - hemoroidy, křečové žíly, vysokou hladinu cholesterolu v krvi. Dále brání rozvoji aterosklerózy a vysokého krevního tlaku, chrání před cukrovkou (zpomaluje vstřebávání glukózy), je prevencí žlučových kamenů a rakoviny tlustého střeva, detoxikuje organismus a podobně.
Průměrný člověk konzumuje pouze deset až dvacet procent vlákniny denně, ale například strava našich předků obsahovala až šedesát procent vlákniny denně. Doporučená denní dávka vlákniny je třicet až čtyřicet gramů, což odpovídá přibližně třem až čtyřem krajíčkům celozrnného chleba. Ale nezapomeňte, že nic se nemá přehánět. Předávkování vlákninou vede k nadýmání, zažívacím obtížím a nedostatku minerálů, neboť vláknina může bránit vstřebávání minerálních látek. Při doplnění jídelníčku přírodními produkty s vysokým obsahem vlákniny je důležité dodržovat správný pitný režim, jinak svoje příznivé účinky ztrácí.
Zdroj vlákniny
Bohatým zdrojem vlákniny jsou například otruby. Naplňují žaludek, dávají pocit sytosti a člověk po nich netloustne. Stačí konzumovat tři lžičky každý den. Pro lepší chuť je můžeme zvolna na suché pánvi opražit dozlatova. Pšeničné otruby lze přidávat také do různých moučníků.
(jam)

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

2069253
DnesDnes464
VčeraVčera1237
Tento týdenTento týden1701
Tento měsícTento měsíc16289

Partnerské weby