Dělá se vám nevolno při myšlence, že musíte jít ráno do práce? Říkáte si, že kdybyste měli možnost odejít do důchodu, vůbec byste se nerozpakovali? Práce s lidmi vás netěší? Najednou považujete všechno, co musíte splnit a co se od vás očekává, za téměř nadlidský výkon? Z práce přicházíte vyčerpaní, se špatnou náladou, podráždění, vaše nespokojenost se životem narůstá?
Syndrom vyhoření se nevyhýbá téměř žádné profesi, ale vyšší riziko výskytu se objevuje například u lékařů, zdravotních sester, úředníků, prodavačů, sociálních pracovníků, učitelů a v jiných oborech, kde jsou zaměstnanci v kontaktu s jinými lidmi, závislí na jejich hodnocení a jsou vystaveni chronickému stresu. Náchylní jsou k němu perfekcionisté, lidé, kteří ke své práci přistupují s velkým nasazením a nadšením, s velkými ideály, bez ohledu na věk a pohlaví. Ale také zaměstnance, kteří zůstávají na své pozici dlouhou řadu let, ať už z pohodlnosti, nebo proto, že pro ně představuje existenční jistotu.
Typickým příznakem syndromu vyhoření je snaha pracovat čím dál intenzivněji bez toho, že by měl člověk z odvedené práce radost a dobrý pocit. Určitým signálem je nesnášenlivost lidí kolem sebe, problémy v mezilidských vztazích, rozčilování a zlost vyvolané úplnými maličkostmi, pocit, že by bylo nejlépe od všeho utéct a dělat jinou práci.
Jak se syndromu vyhoření bránit? Mnozí lidé řeší situaci odchodem ze svého zaměstnání. Tato strategie může být do jisté míry úspěšná, ale není vyloučeno, že po čase bude takový člověk svůj krok hodnotit jako jisté osobní selhání. Krize v pracovním životě může přinášet i něco pozitivního. Vede člověka k přehodnocení svých priorit, k uvědomění si svých slabých i silných stránek, hranic svých možností. Syndrom vyhoření pro něj může být důležitá životní lekce, která ho přiměje nad svým životem se vážně zamyslet, podniknout konkrétní kroky ke změně. Je třeba si uvědomit, že žádný člověk není dokonalý. Vyplatí se dobře si zorganizovat čas, a to nejen pracovní, ale také ve svém soukromí. Pěstovat cílevědomě mezilidské vztahy, umět se otevřít druhým lidem, se svými problémy se svěřit. Důležité je naučit se odpočívat, umět dobíjet baterky. Nepodceňovat relaxaci, dbát o vydatný spánek, pracovat na pozitivní náladě, věnovat se svým koníčkům, přátelům, zálibám, investovat do svého vzhledu, kvalitního jídelníčku. Jestliže ale stále máte všeho plné zuby, nespokojenost s vlastním životem narůstá, konzultace s psychologem bude rozhodně na místě.
(se)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2127842
DnesDnes24
VčeraVčera851
Tento týdenTento týden2629
Tento měsícTento měsíc21335

Partnerské weby