Bez vánočního pečiva by nebyly nejkrásnější svátky v roce. S vánočním pečením je spojen vysoký příjem tuku, který způsobuje, že naše váha stoupá a také je rizikovým faktorem řady závažných onemocnění, jako třeba vysokého krevního tlaku, cukrovky, nádorových onemocnění a dalších. Podle odbornice na zdravou výživu Tamary Starnovské pečivo vyrobené z rostlinných tuků na pečení je většinou křehčí, křupavější a rozsýpavější než pečivo vyrobené z másla a jeho chuť i vůně se přitom od pečiva máslového příliš neliší.
V minulosti se k přípravě vánoček a vánočního pečiva nepoužívalo nic jiného než máslo a tato tradice přetrvává ve většině domácností dodnes. Máslo má svou charakteristickou chuť, ale má i určitě nevýhody, plynoucí z jeho chemického složení. Je to vysoký obsah látek, které zvyšují hladinu krevních lipidů a cholesterolu, a naopak nízký obsah látek, které hladinu krevních lipidů a cholesterolu snižují. Z tohoto důvodu není máslo vhodným tukem pro osoby trpící nebo ohrožené srdečně cévními chorobami. Mnohem příznivější složení mají rostlinné tuky v kostkách určené speciálně k pečení. Místo másla můžeme použít také směsné tuky na pečení, což jsou směsi mléčného tuku a rostlinných tuků. V porovnání s roztíratelnými tuky však mají horší výživové složení - vyšší obsah nasycených i transnenasycených mastných kyselin a obsahují cholesterol. V případě obou typů tuků na pečení platí, že ty nápadně levné obvykle mívají nevhodné složení.
Vánoční pečivo se často doplňuje náplněmi a polevami. Jak radí odborníci z Fóra zdravé výživy, náplně bychom měli připravovat z roztíratelných rostlinných tuků s nižším obsahem tuku a příznivým výživovým složením, to je z takových, na jejichž obalu se uvádí obsah trans nenasycených mastných kyselin menší než jedno procento. Ještě lépe uděláme, jestliže část tuku určeného k přípravě náplně nahradíme pudinkem. Čokoládové polevy je vhodné připravovat z čokolády nebo z polev, které mají v názvu slovo „čokoláda“. Většina ostatních průmyslově vyrobených polev má nevhodné výživové složení.
Další ze způsobů, jak vánoční pečivo vyrobit zdravější, je vyměnit bílou mouku za celozrnnou. Oproti bílé mouce si zachovává určité množství vitaminů, minerálů i vlákniny. Také bílý cukr představuje prázdné kalorie, které ohrožují postavu. Zdravou alternativou může být kvalitní med, javorový sirup, přírodní třtinový cukr.
(map)
RADA SPIRITU
I když použijeme vhodnější rostlinné tuky, stejně bychom měli vánoční cukroví konzumovat v rozumném množství. Vysoký příjem tuku nesvědčí ani postavě, ani zdraví.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2219877
DnesDnes396
VčeraVčera639
Tento týdenTento týden396
Tento měsícTento měsíc12402

Partnerské weby