Chceme-li mlsat zdravěji, měli bychom se naučit používat celozrnnou mouku, a to na úkor bílé vymílané mouky. Rozdíl mezi 

celozrnnou moukou a bílou spočívá v tom, že bílá mouka je vyrobená z mletých zrn zbavených povrchových vrstev, celozrnná mouka obsahuje rozemletá zrna obilovin včetně slupky zrna a klíčku. Ve slupce a klíčku zrna obilovin je obsaženo mnoho minerálních látek, vitaminů a vlákniny, tedy složek potřebných pro naše zdraví. Jen pro vaši představu - bílá mouka je ve srovnání s celozrnnou moukou chudší o tyto cenné látky: např. o 98 % vlákniny, 77 % zinku, 70 % železa, 54 % vápníku, 85 % vitaminu B1, 50 % vitaminu B 2 atd.
Nemáte-li zkušenosti s používáním celozrnné mouky, je vhodné ji zpočátku míchat s vymílanou bílou moukou (na jeden díl celozrnné mouky dáme tři až čtyři díly bílé). Toto množství chuť pečiva vůbec neovlivní, naopak ho učiní chuťově výraznější. Množství přidávané mouky můžete postupně zvyšovat. Z celozrnné mouky můžete připravit všechny druhy těst. Při přípravě moučníků je velice vhodná jemná špaldová mouka.
Používání celozrnné mouky vyžaduje větší množství tekutin, proto pro potřebnou vláčnost do těsta přidáváme navíc trochu vody, bílého jogurtu nebo zakysané smetany.
Když vaříme z celozrnné mouky, nemusíme přidávat tolik aromatizujících přísad (vanilkového cukru, citronové kůry, rumu…), neboť již samotné pečivo z celozrnné mouky má po upečení velmi příjemné aroma.
Celozrnná mouka delším skladováním ztrácí svoji výživnou hodnotu. Je třeba ji skladovat v suchu a chladnu (udává se maximálně tři měsíce). Pro její uschování se dobře osvědčily uzavíratelné dózy ze skla nebo umělé hmoty.
(žuk)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2204179
DnesDnes469
VčeraVčera499
Tento týdenTento týden3853
Tento měsícTento měsíc13929

Partnerské weby