Naši předci vstávali se sluncem a většinu aktivit konali za denního světla. Jakmile se setmělo, už toho na práci mnoho neměli, šli spát. My jsme se posledních sto let naučili spoléhat na elektřinu a ponocovat. Žijeme v rozporu s naším přirozeným cirkadiálním rytmem a porušujeme rovnováhu důležitých hormonů, jako je melatonin, inzulin a kortizon. Vlivem toho se stává, že osoby pracující na směny častěji trpí nemocemi srdce a cukrovkou. Výzkumníci zjistili, že myši vystavené proměnlivému rytmu střídání světla a tmy tloustly a dožívaly se nižšího věku. To se stává lidem, kteří se od rovníku (kde se tma a světlo po celý rok střídá v pravidelných intervalech) přestěhují na sever, tj. do zeměpisných šířek s proměnlivou délkou dne a noci, obvykle ztloustnou.
Elektřina tu bude dál, ale můžete její účinky omezit dodržováním pravidelného spánkového režimu: ve všední den i o víkendech chodit spát ve stejnou dobu. A udělejte si v ložnici co největší tmu, přístroje jako televize a počítač vypněte například v deset hodin večer.
(ksa)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2183377
DnesDnes186
VčeraVčera516
Tento týdenTento týden2407
Tento měsícTento měsíc10316

Partnerské weby