Po padesátce můj muž hodně přibral. Do schodů se zadýchává, problémy má i se zavazováním tkaniček u bot, celkově hodně ztloustl, hlavně přes břicho. Může to být přechod?- zajímá se Helena K. z Třeboňska...
Projevy andropauzy nejsou u mužů tak výrazné jako ženské klimakterium. Ale stejně jako jejich ženské protějšky se cítí po padesátce unavenější, podráždění, nervózní. Ničí je zhoršení paměti, nesoustředěnost, nespavost, mají pocit, že je nikdo nechápe. Toto období souvisí s poklesem hladiny pohlavních hormonů, což má vliv i na sexuální život. Mají také důležitou vlastnost, která spočívá v ochraně srdce a cév, jejich úbytkem se zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění, mozkové příhody. Dalším znakem je ubývání svalové hmoty, řídnutí kostí, ale také přibývání tělesného tuku. Stejně jako u žen se andropauza potvrdí krevními rozbory, i mužské problémy dokáže řešit hormonální substituční terapie.
Pokud jde o „pivní“ břicho, nejspolehlivějším ze způsobů, jak poznat míru obezity a rizika pro zdraví, je obvod pasu. Obvod pasu 94 cm u mužů představuje zvýšené riziko vzniku celé řady civilizačních chorob, vysoké riziko signalizují 102 centimetry. Nadměrný tuk uložený v oblasti břicha je velmi zákeřný. Odborně se mu říká viscerální, obrůstá vnitřní, životně důležité orgány a ty nemohou dobře pracovat. Metabolicky je velmi aktivní, vyrábí nejškodlivější krevní tuky. Čím větší průměr v pase muž má, tím větší má pravděpodobnost rozvoje cukrovky druhého typu, vysokého krevního tlaku, mozkové příhody, infarktu a dalších zdravotních problémů.
Vnitřního tuku není snadné se rychle zbavit. Důležitá je celková změna životního stylu, zejména jídelníčku. Jak radí výživoví odborníci, ve stravě by se měly jen výjimečně objevovat tučné maso, uzeniny, smažené pokrmy, jídla z rychlých občerstvení. Žádoucí je upřednostňovat kvalitní rostlinné a rybí tuky, s vyšším podílem omega - 3 a omega - 6 mastných kyselin, celozrnné produkty, kvalitní bílkoviny, luštěniny. Tučná jídla vyměnit za lehčí, nízkokalorická, lehce stravitelná a také radikálně omezit alkohol nebo ho zcela vyloučit. Změna jídelníčku ale nestačí, chce to přidat na fyzické aktivitě. Ideální je zařadit do každodenního programu aerobní aktivity, jako jsou například plavání, svižné procházky, z kolektivních sportů lze doporučit tenis, fotbal, volejbal a další.
(ruch)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2183367
DnesDnes176
VčeraVčera516
Tento týdenTento týden2397
Tento měsícTento měsíc10306

Partnerské weby