Možná, že se nad touhle starou moudrostí pousmějete. Ve své podstatě může být pro člověka jakousi výzvou, aby se nevzdával svých snů, užíval si každý den život naplno, o svou tělesnou i psychickou schránku se dostatečně staral. S přibývajícím věkem dochází v organismu postupně k mnoha změnám, které jsou příznakem celkového opotřebení. I když jsou na fyzické i psychické úrovni nevyhnutelné, jejich míru a rychlost, kterou nastupují, můžeme do jisté míry ovlivnit.
Dostatečná výživa. Mnoho lidí má tendenci s věkem jídlo podceňovat, přitom správná výživa, pestrý jídelníček pomáhají udržovat stárnoucí organismus v optimální kondici. Nezastupitelnou roli sehrávají pro tělo potraviny, jakou jsou ryby a drůbeží maso, čerstvé ovoce a zelenina, mléčné výrobky, luštěniny, ořechy, semínka, sušené ovoce, ovesné vločky nebo celozrnné výrobky. Omezit je naopak třeba bílé pečivo, tučné maso, uzeniny, slazené nápoje, cukrovinky. Dostatečnou pozornost je třeba věnovat i přípravě pokrmů. Vhodné je dušení, vaření, příprava jídla v páře, nevhodné je smažení. Výživoví odborníci radí rozdělit jídlo na více menších porcí, než trvat na překonaném zvyku - třech hlavních jídlech denně. Pozor na pitný režim. Pocit žízně u seniorů slábne, přesto je zavodňování organismu pro ně velmi důležité. Když tělo strádá nedostatkem tekutin, může stoupat tělesná teplota, docházet k únavě, bolestem hlavy, svalovým křečím, podráždění, zhoršuje se trávení. Navíc je vyšší příjem vody potřebné zabezpečit při užívání některých léků, při infekčních chorobách, zvýšené fyzické námaze.
Každý den pohyb. Tělo je přizpůsobeno na pohyb. Bez něho svalovina mizí, postava se zakulacuje, se stoupajícím věkem se zpomaluje metabolismus, klesá i obranyschopnost organismu. Pro udržení optimální kondice je třeba být aktivní každý den. Nikdy není pozdě začít s nějakou fyzickou aktivitou, překonat staré návyky, skoncovat s pohodlností. Čím je člověk starší, tím více je pro něj cvičení důležité. Chce si to dávat reálné, třeba i krátkodobé cíle, začít se cviky lehkými na zvládnutí a náročnost postupně zvyšovat. Mezi vhodné sporty pro seniory patří turistika, plavání, tanec, tenis, jóga nebo jiná cvičení ve skupině. Pravidelné cvičení, ale také řada aktivit spojených s domácími úkony, prací na zahradě pomáhá bojovat s příznaky chorob a bolestí, omladí mysl, zlepší paměť, je klíčem k získání energie, síly, vitality.
(ruch)
DODATEK
Pohybové aktivity upravují krevní tlak, snižují riziko srdečního selhání, zlepšují pohyblivost, napomáhají udržovat optimální hmotnost.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

2237379
DnesDnes484
VčeraVčera833
Tento týdenTento týden1317
Tento měsícTento měsíc13444

Partnerské weby