Ráno jste unavení, podráždění, bolí vás hlava, špatně se soustředíte. Až čtyřicet procent dospělé populace trpí nespavostí. V uspěchané moderní společnosti jsme o spánek ošizení všichni. Potvrzují to i studie společností pro výzkum a poruchy spánku v mnoha zemích. Výsledky ukazují, že jednou z příčin nespavosti v posledních letech je i střídání letního a zimního času. Podle odborníků je posouvání času brutálním zásahem do přirozeného biorytmu a člověk potřebuje několik týdnů, aby si zvykl na nové poměry. Drastičnost tohoto celoevropského manipulování s časem se vyrovná naléhavému vyzvánění budíku, které může být též zdrojem nespavosti.
Jak uvádějí nejrůznější studie, za posledních dvacet roků se průměrná délka spánku obyvatelstva západoevropských zemí zredukovala o třicet minut na jednu noc. Každý druhý člověk si stěžuje, že spánek mu dává příliš málo osvěžení. Každý třetí se ráno cítí unavený a nejraději by si ještě hodinku přispal. Práce na směny, neúměrné sledování televizních programů, stárnutí, všudypřítomný stres obírají lidi o klid a vnitřní rovnováhu, bez které se nedá usnout. Navzdory tomu mnozí lidé ignorují svoje problémy a tváří se, jako by všechno bylo v nejlepším pořádku. Kariéra, rodina, řešení finančních a celé řady dalších problémů vyžaduje plné nasazení. Kdo by se zabýval takovými malichernostmi, jako je spánek?
Nespavost a následná denní ospalost patří v posledních letech mezi nejčastější lidská trápení. Mnozí se domnívají, že jediným řešením je tabletka na spaní. Obrat z jejich prodeje raketově roste, za posledních deset let se zvýšil až o sto procent. Miliony lidí v celé Evropě každý večer uléhají do postele jen díky přípravkům na spaní. Podle vědců až v 45 procentech případů už léky nezabírají, ale pacienti je přesto užívají. To znamená, že vedle nespavosti musí čelit dalšímu problému - závislosti na lécích.
Místo léků by to možná chtělo připomenout některé ze zásad spánkové hygieny. Jedno z doporučení říká, že postel je pouze na spaní a na intimní aktivity. Neměli bychom v ní jíst, pracovat, sledovat televizi, přemýšlet o starostech a problémech. Dobré je postavit budík do polohy, v níž při probuzení nemůžeme sledovat ciferník a kontrolovat tak čas. Vhodné je uléhat vždy ve stejnou dobu, a to i o víkendu, zavést si spánkové rituály. Místnost, kde spíme, je dobré večer pořádně vyvětrat, postarat se o přítmí. Pokud spánek nepřichází ani po dvaceti minutách, je lépe vstát a věnovat se nějaké činnosti a do postele se vrátit, až když se dostaví ospalost. K večeři volíme lehčí jídla, a to alespoň dvě hodiny před ulehnutím na lůžko.
(ruch)
DODATEK
Dvě třetiny případů chronické nespavosti souvisejí s psychickými problémy. Ostatní jde na vrub jiných příčin, jako jsou různé choroby, bolesti, hluk, práce na směny a podobně.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

2237403
DnesDnes508
VčeraVčera833
Tento týdenTento týden1341
Tento měsícTento měsíc13468

Partnerské weby