Každý z nás trpí občas nespavostí, která může záviset na mnoha faktorech, jako je nadměrná psychická zátěž, různé emoce, přepracovanost, deprese, zdravotní problémy. I některé potraviny mohou usnadnit usínání, spánek zkvalitnit.
Aminokyselina tryptofan produkuje důležitou látku melatonin, jejímž zdrojem jsou brambory, semínka slunečnice a sezamu, ořechy, luštěniny, čokoláda se zvýšeným podílem kakaa, ovesné vločky, obilné klíčky a sýry. Vysoce ceněná brokolice pomáhá proti nervozitě, podrážděnosti a poruchám spánku. Jedním z nejlepších „prášků na spaní“ je asi půl hodiny před spaním sníst kousek něčeho sladkého. V lidové medicíně se dlouho používají banány. Dokážou stimulovat tvorbu tzv. hormonu štěstí serotoninu, který tlumí aktivitu mozku a navozuje uvolnění a klidný spánek. Mořské ryby obsahují omega-3 mastné kyseliny a tato látka podporuje zdravý rytmus spánku a bdění. V důsledku toho v noci spíme osvěžujícím spánkem a přes den se dokážeme lépe soustředit a být výkonnější. Alternativou je zastudena lisovaný lněný olej. K potravinám, které obsahují substance s „uklidňujícím účinkem“, patří také kvalitní zakysané mléčné výrobky s živými kulturami, jablka, datle, med, celer, mrkev a celozrnné potraviny.
Co na talíř nepatří? Asi hodinu před spaním nejezte vydatná a těžká jídla a potraviny obsahující živočišné a rafinované tuky. Pití kávy, čaje a některých dalších nápojů obsahujících kofein byste se měli vyvarovat od časného odpoledne až do doby spánku. Další zabíječ spánku je alkohol. Narušuje spánkový rytmus a potlačuje fáze hlubokého spánku, které jsou pro regeneraci organismu nejdůležitější.
(jam)

DODATEK
Nespavostí trpí přibližně třetina obyvatelstva, krátkodobě ji zažil téměř každý z nás.

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1993540
DnesDnes43
VčeraVčera597
Tento týdenTento týden4560
Tento měsícTento měsíc13156

Partnerské weby