Zvýšený krevní tlak je hrozbou současné doby. Navenek se téměř neprojevuje, proto se mu také říká „tichý zabiják“. Pokud je tlak trvale zvýšený, zatěžuje tepny a srdce a zvyšuje pravděpodobnost infarktu myokardu a cévní mozkové příhody. V kombinaci s vysokou hladinou cholesterolu v krvi urychluje vznik aterosklerózy - kornatění tepen v důsledku ukládání tuků na jejich vnitřních stěnách. Na vysokém tlaku se podílí nadváha a obezita, nesprávná výživa, nedostatek pohybu, stres, dědičné dispozice a některé nemoci jako cukrovka, poruchy funkce ledvin nebo štítné žlázy.
Normální krevní tlak je nižší než 140/90 mm Hg (milimetrů rtuťového sloupce), již sama hodnota 140/90 mm Hg se pokládá za mírně zvýšený tlak, za středně těžkou hypertenzi pak hodnoty nad 180/105, za těžkou nad 200/115 mm Hg. Je však nutné si uvědomit, že krevní tlak během dne kolísá a závisí na mnoha faktorech. Důležitá je i denní doba, nejvyšší krevní tlak mívá člověk ráno po probuzení a pak odpoledne mezi 16. a 18. hodinou.
Co na talíř nepatří? Máte-li nadváhu, zhubněte, neexistuje účinnější cesta, jak snížit krevní tlak. Nekonzumujte vysoce kalorické a tučné pokrmy, nepřejídejte se. Do jídelníčku nepatří tučná masa a tučná drůbež (husa, kachna), vnitřnosti, uzeniny a uzené maso. Vyhýbejte se příliš slaným jídlům. Od počátku padesátých let minulého století jsou zveřejňovány studie potvrzující vztah mezi solí a vysokým krevním tlakem. Je jisté, že nadbytek soli může již existující vysoký krevní tlak ještě zvýšit a vyvolat následné komplikace jako cévní mozkovou příhodu, infarkt myokardu nebo selhání ledvin. Uspokojivé výsledky může přinést jen dlouhodobé omezení soli. Vyhýbejte se konzumaci konzervovaných potravin, polotovarů, polévek ze sáčku, omezte konzumaci potravin či pokrmů s glutamanem sodným. Nevhodné je i polévkové koření, kečup, hořčice, sójová a worcesterská omáčka. Zredukujte přísun cukru, sladkostí, zákusků, sušenek a sladkých nápojů, zvláště pokud jste obézní. Omezte pití kávy, všech kofeinových nápojů a alkoholu, neboť mnohé studie potvrzují, že se mohou podílet na zvýšeném krevním tlaku.
(žuk)

RADA SPIRITU
Pamatujte si, že až tři čtvrtiny denního příjmu soli pocházejí z polotovarů a jídel rychlého občerstvení. Významným nositelem soli jsou solené pochoutky - chipsy, arašídy, ale i sýry, chléb a pečivo.

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1946843
DnesDnes336
VčeraVčera742
Tento týdenTento týden3754
Tento měsícTento měsíc16498

Partnerské weby