Patří k nejdůležitějším obilovinám na světě. Pro organismus je cenným zdrojem bílkovin, některých esenciálních aminokyselin, důležitých vitaminů. Která je zdravější - hnědá nebo bílá? Obě mají přibližně stejnou kalorickou hodnotu. Pokud jde o obsah minerálních látek, vlákninu, bezesporu vede hnědá. Ten, kdo má pomalejší trávení, pro toho bude vhodnější bílá rýže. Ájurvédská medicína doporučuje hnědou rýži konzumovat raději v zimním období, bílou spíše v teplejších měsících, kdy je vhodnější jíst lehčí jídla. V našem jídelníčku je tato potravina oblíbená nejen proto, že se snadno a rychle připravuje, ale lze ji použít téměř do jakéhokoli jídla - do polévek, salátů, jako hlavní jídlo či zákusek.
Poznejte rozdíly. Bílá rýže je zbavená svrchní slupky. Dlouhozrnné druhy jsou kypré a nerozvařují se, takže se hodí jako příloha k masu, pro přípravu rizot, salátů či asijských a indických specialit. Rýže s kulatými zrnky je ideální pro kašovité pokrmy. Divoká rýže, někdy se jí také říká indiánská, není ve skutečnosti rýže. Černohnědá podlouhlá zrna jsou vlastně semena vodní trávy, obsahující větší množství bílkovin a minerálů. Nejčastěji se kombinuje s rýží basmati. V posledních letech je velmi žádaná směs divoké a bílé nebo parboiled rýže. Rýže natural - hnědá rýže - obsahuje více vitaminů, minerálů i vlákniny, protože má vnější obal. Musí se vařit déle než bílá. Rýže parboiled prochází speciální úpravou, při níž se vitaminy a minerály přenášejí ze slupek do zrn. Vaří se asi patnáct až dvacet minut.
V sáčku nebo sypaná? Rýže v sáčcích se vaří kratší dobu, kolem deseti minut, protože je předvařená. Jednotlivá zrnka drží pospolu, a tak se hodí jako příloha k masu, pokud ji chceme servírovat v úhledných kopečcích či z ní připravit rýžový nákyp. Sypanou, která je sušší, je třeba přebrat, spařit vroucí vodou a pak dát vařit. Během vaření ji můžeme dochutit kořením - snítkou tymiánu, bobkovým listem, chilli papričkou, v tomto směru se fantazii meze nekladou.
Dietní potravina. Možná nevíte, že rýže se považuje za lehce stravitelnou potravinu, která by neměla scházet v racionálním jídelníčku, v dietním režimu. Doporučuje se například v období rekonvalescence, při nejrůznějších zdravotních problémech. Běžná porce představuje pouhých 150 kalorií. Přitom neobsahuje cholesterol, pomáhá stabilizovat hladinu krevního cukru, snižovat krevní tlak, odvádět odpadní látky metabolismu.
(es)
DODATEK
Vědci považují konzumaci hnědé rýže za důležitou součást prevence proti různým druhům rakoviny, ale také na zlepšení stavu pokožky při lupénce, na posílení kostí, pro lepší kvalitu vlasů.

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1946851
DnesDnes344
VčeraVčera742
Tento týdenTento týden3762
Tento měsícTento měsíc16506

Partnerské weby