Česká populace přibývá na váze a spolu s Brity patříme v oblasti obezity na přední příčky mezi evropskými státy. Mnozí jedinci se právě pomocí nejrůznějších „zaručených diet“ snaží svou váhu redukovat a své tělo formovat tak, aby se svému okolí opět líbili. Toho samozřejmě využívají nejrůznější distributoři s pochybnými potravinovými doplňky, slibující zázračné snížení váhy i o několik kilogramů denně.
Hubnout lze s úspěchem i bez zaručených diet, zázračných tabletek a drahých posiloven. Základem všeho je jednoduchá rovnice: Příjem energie musí být menší než její výdej. To je základní pravidlo a pokud jej budete respektovat, vaše nadbytečná kila budou pomalu, ale jistě mizet. Existují dvě jednotky, kterými vyjadřujeme energetickou hodnotu přijaté a vydávané energie. Jednou z nich jsou kilokalorie (kcal), tou druhou jsou kilojouly (kJ). Uvádí se, že organismus pro svůj základní chod potřebuje na čtyřiadvacet hodin asi dva tisíce kilokalorií. Je to průměr, který ovlivňuje výška jedince, náročnost povolání a stav metabolismu.
Pokud kila přibíráte, je zjevné, že váš příjem energie je vyšší než její výdej. A to je třeba změnit! Například tím, že upravíte svůj jídelníček a energetický příjem snížíte. Zařadíte do něj více zeleniny, ovoce a odbouráte vysoce energetické potraviny. Víte, že sto gramů čokolády má kolem 500 kcal? To představuje čtvrtinu potřebné denní dávky energie, stejné množství energie mají i dvě tatranky, devadesát gramů smažených brambůrků nebo 3,5 rohlíku. Naproti tomu celý kilogram rajčat má pouze dvě stě kalorií stejně jako pět set gramů jahod.
Často si neuvědomujeme, že poměrně zbytečný přísun energie představují i některé nápoje. Pozor si dávejte na nejrůznější müsli tyčinky s nápisy jako fitness, light a podobně. Skrývají v sobě vysoké množství energie. I sůl hraje ve výživě důležitou roli. Při její větší konzumaci může v organismu docházet k zadržování vody. Je tedy žádoucí vyvarovat se přesolených jídel, jako jsou třeba průmyslově vyráběné polotovary, a hotová jídla již nedosolovat.
Druhou možností, jak vyzrát na obezitu, je zvýšit výdej energie tak, aby byl o něco vyšší než příjem. A nemusíte kvůli tomu do drahých fitness center. Stačí každý den absolvovat delší procházku, projet se na kole, vyrazit k vodě a zaplavat si. Tukové zásoby lze likvidovat i prací na zahrádce, domácími pracemi. Například hodinou žehlení prádla spálíte asi 160 kcal, hubnout se dá tancem a jakoukoli činností, která vyžaduje pohyb. Nejvíce efektivní je kombinace obou možností, tedy úprava jídelníčku a zvýšení pohybových aktivit.
Josef Jiránek

DODATEK
Kdo chce zhubnout, měl by sledovat při nákupu potravin energetické hodnoty uváděné na jejich obalech a preferovat nízkoenergetické.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2258874
DnesDnes463
VčeraVčera751
Tento týdenTento týden463
Tento měsícTento měsíc14282

Partnerské weby