Aby si zelenina uchovala co nejvíce cenných vitaminů a dalších látek, je třeba při její úpravě zachovávat určitý postup. Jak si v kuchyni počínat, aby měla pro tělo co největší přínos? Nechte se inspirovat několika tipy:

+ Zeleninu bychom měli

strouhat vždy na skleněném struhadle nebo z umělé hmoty. Kovové znehodnocuje některé vitaminy, zejména vitamin C.

+ Víte, že výživné látky přecházejí ze zeleniny do vývaru, proto ho nikdy nevyléváme, ale přidáváme do polévek, zálivek nebo omáček?

+ Zeleninu vaříme jen v malém množství vody. Voda by nikdy neměla přesahovat zeleninu o více než jeden centimetr. Zeleninu vaříme jen krátce, aby zelenina nebyla kašovitá. Nejvíce vitaminů si uchová, když ji klademe přímo do vroucí vody.

+ Uvařenou zeleninu je zapotřebí zkonzumovat co nejdříve, protože po uvaření rychle ztrácí vitaminy.

+ Drobnou zeleninu přichystanou k vaření nekrájíme, větší plody pokrájíme na kousky. Čím větší kusy dáme vařit, tím méně výživných látek se při vaření ztratí.

+ Vařenou nebo dušenou zeleninu bychom měli spotřebovat do dvou až tří hodin, protože při delším skladování se ztrácí vitamin C a také její chuť se značně zhoršuje.

+ Příprava zeleniny v páře je šetrnější a nedochází k velké ztrátě vitaminů a dalších cenných látek.

+ Zeleninu do salátů používáme pouze studenou. Vaříme-li některý druh, například fazolky, musíme je nechat vystydnout, protože po smíchání teplé a studené přísady by se salát mohl rychle zkazit.

+ Zmražená zelenina ušetří v kuchyni spoustu práce, protože je očištěná, nakrájená a často i předvařená.

+ Pokrmy ze zeleniny nebo s přidáním zeleniny se nedoporučuje ohřívat, jinak tím zničíme vitaminy.

(es)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2185701
DnesDnes343
VčeraVčera543
Tento týdenTento týden886
Tento měsícTento měsíc12640

Partnerské weby