Také se vám někdy stalo, že chodíte s košíkem po supermarketu a nemůžete si za nic na světě vzpomenout, co jste měli důležitého koupit? Nebo stojíte bezradně před bankomatem a váš pin jako by mozek navždy vygumoval? Paměť dokáže pořádně potrápit v tom nejméně vhodném okamžiku. Zapomínat je však lidské, ať je člověku pětadvacet nebo přes šedesát. Horší paměť prý mají mít ženy, které příroda obda řila kyprými boky. Jak naznačila jedna zahraniční studie, ženy s postavou ve tvaru hrušky mají větší předpoklady k výpadkům paměti než „jablíčkové typy“, což má souviset s druhem tuku usazeném na bocích a v pase. Podle vedoucí průzkumu z univerzity v Evastonu Diany Kerwinové různé tuky uvolňují odlišné cytokiny - proteiny, které ovlivňují též poznávací procesy. Tuk může přispět k utváření plaků spojovaných s Alzheimerovou chorobou či omezeným přísunem krve do mozku. Na zapomínání má však vliv i celá řada jiných faktorů - jestliže jsme ve stresu, řešíme více povinností a úkolů najednou, máme učinit závažné životní rozhodnutí nebo také nemoc.

I když nepatříte k ženám, které jsou vzhledem k Venušiným tvarům postavy podle tohoto výzkumu vystaveny výpadkům paměti, je potřeba mozek pravidelně trénovat. Třeba tím, že se naučíte nazpamět všechna telefonní čísla svých známých, začnete luštit křížovky, zapeklité rébusy, různé hádanky, výborné je například pexeso, scrabble, při nichž se musí mozek plně soustředit.

Ke zlepšení paměti může přispět i náš jídelníček. Mnohé studie potvrzují, že méně kalorická strava napomáhá k většímu výkonu mozku, ke zvýšení mentálních schopností. Za superpotraviny na paměť se považují například borůvky, cibule, brokolice, rajčata, tuňák, česnek, ryby, mrkev, ořechy, kvalitní hořká čokoláda. Rovněž důsledné dodržování pitného režimu udržuje na vysoké úrovni průtok informací mezi mozkovými buňkami. Navíc přijímané tekutiny ředí krev, což má za následek snazší okysličování mozku. Bystřit mozkové závity má také žvýkání žvýkačky. Neustálý pohyb čelisti a přehazování žvýkací gumy ze strany na stranu vede k lepšímu prokrvování té části mozku, která je zodpovědná za koncentraci a paměť. (pru)

DODATEK
Víte, že některé vůně mají schopnost stimulovat mozkové centrum k lepšímu výkonu? Pozitivní vliv na mozkové buňky, na učení a snadnější řešení úloh má mít intenzivní vůně čerstvých růží.
 

Planety radí i varují

Předplaďte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1771482
DnesDnes324
VčeraVčera1256
Tento týdenTento týden6713
Tento měsícTento měsíc28117

Partnerské weby