Vydatný spánek je nepochybně základem dobrého zdraví. Přesto je často spojován s některými mýty.

Čím delší spán ek, tím lepší.
Tohle pravidlo tak docela neplatí. Pro kvalitu spánku není rozhodující jeho délka, ale především stupeň zotavení, které pociťujeme přes den. Delší spánek může naopak vyvolávat pocit únavy.

Spánek před půlnocí je hodnotnější
Tato víra pochází ještě z dávné minulosti, kdy bylo normální, že se spalo po etapách. Po první etapě se lidé cítili odpočatě. To je normální, protože první etapa hlubokého spánku je nejdůležitější. V kterou hodinu ale začíná, není rozhodující. Kdo se nutí jít brzy spát, může si navodit poruchy usínání. Experti proto radí: naslouchejte svému vlastnímu rytmu a jděte spát tehdy, když opravdu pro to cítíte impuls bez ohledu na to, kolik je hodin.

Ideální je sedmihodinový
Spánek není žádná sportovní disciplína, neexistují žádné normy nebo ideální čas. Aby byl fit, někdo potřebuje pouze šest hodin, jiný osm. Posoudit, zda spíme málo, musíme znát svou vlastní potřebu.

Při poruchách spánku chybí odpočinutí
Opak je správný. Během dnes se máme unavit. Kdo v noci nemůže zamhouřit oko, měl by se místo uvolnění raději starat o to, aby byl v průběhu dne aktivní. Ideální je sport, pokud není provozován v pozdní hodinu.

Pomáhají usínací rituály?
Nepomáhají žádné rituály nebo uvolňovací cvičení, kromě sklenice mléka s medem. Často je lepší nefixovat se na rituály, ale raději čekat, až nám víčka spadnou.
(alž)
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2203288
DnesDnes77
VčeraVčera594
Tento týdenTento týden2962
Tento měsícTento měsíc13038

Partnerské weby