Pokud večer ne a ne usnout, či se během noci často probouzíte, trpíte nespavostí. Noční probuzení by nemělo být delší než pět minut. Nekvalitní spánek může být spojen s duševními nebo fyzickými problémy. Faktem je i to, že když se člověk pořádně nevyspí, je příští den k ničemu. Přihlásí se únava, špatná nálada, nechuť k práci, nízká bývá i soustředěnost. Poruchy spánku mohou mít své opodstatnění, a proto se zajím áme, co za tím vězí.

Je prokázáno, že všechny živé bytosti spí úplně jinak než člověk. Řada z nich dělí spánek na několik etap. Někteří mírně podřimují při různých činnostech, a to v průběhu celý čtyřiadvaceti hodin. Například velryba ve spánku poklidně plave, rackové a albatrosi během mikrospánku plachtí vzduchem. Lidé se často domnívají, že když si během dne zdřímnou, budou mít pokažený noční spánek. Z devadesáti procent to však není pravda. Vynucený dlouhý noční spánek - například prášky na spaní - brání přirozenému sklonu k občasnému zdřímnutí.

K dobrému spánku může přispět řada maličkostí. Je vhodné pořídit si kvalitní a ne příliš měkké matrace. Prospěšné je spát v tiché a nepřetopené místnosti, a pokud to jde, chodit spát ve stejnou dobu. Někomu udělá dobře přesunutí postele na jiné místo. Nedoporučují se pozdní večeře obsahující těžká jídla, příliš nápojů s kofeinem nebo pojídání dobrot u televize. Určitě se špatně usíná s plným žaludkem či podrážděným žlučníkem. K dobrému spánku mohou přispět i intimní chvilky s milovaným partnerem. A tak než navštívíme lékaře a budeme vyžadovat léky proti nespavost, zauvažujme, zda je opravdu potřebujeme, či nechybí-li nám něco jiného.
(vít)
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2219214
DnesDnes372
VčeraVčera498
Tento týdenTento týden3611
Tento měsícTento měsíc11739

Partnerské weby