Děsí vás blížící se čtyřicítka, padesátka, šedesátka? Čas nikoho bohužel nešetří a na věčnou mladost neexistuje žádný recept. Stárnutí je individuální záležitost, přesto se dá čas přelstít. I když je genetická výbava jednou provždy daná, pomalejší stárn utí záleží na volbě životního stylu, přístupu k vlastnímu tělu.

Méně znamená více
Na délku života má bezpochyby vliv skladba jídelníčku. Podle celé řady studií, nižší kalorický příjem spouští v organismu bílkoviny zvané sirtuiny, které brání nežádoucímu odumírání buněk tím, že chrání jejich dědičnou informaci před poškozením. Předpokládá se, že sirtuiny mají i další velmi prospěšné účinky, například bojují s nahromaděným tukem v těle. V jídle se vyplatí být vybíravý. Denně bychom měli do jídelníčku zařazovat zeleninu, ovoce, obiloviny, ryby, olivový olej, jogurty, různé druhy ořechů. Ideální je středomořská strava, která obsahuje zdravé typy tuků, je založena na malém množství masa, rybách, luštěninách, ořechách, ovoci a zelenině. Nejenže pomáhá udržovat optimální hmotnost, ale má ochranný vliv na rozvoj cukrovky, lékem i prevencí je také pro srdce.

Omlazující cvičení
Pravidelný pohyb, nejrůznější tělesné aktivity, přiměřená fyzická námaha hraje zásadní roli v boji proti přibývajícím rokům. Pracovat na své kondici znamená napomáhat ke správnému držení těla, pohyblivosti kloubů a svalů, pevnosti kostí. Cvičení má nepochybně vliv i na lepší náladu, pozitivní myšlení, k posílení mozkové činnosti. Nemusí to být maratónský běh, aerobik pro pokročilé nebo dynamický squash, kterému se začnete věnovat. Někdo dá přednost plavání, jiný se spokojí s každodenními delšími túrami do přírody, pro dalšího se stane ideální formou pohybu hodinka na tenisovém kurtě nebo provozování klidnější jógy v domácím prostředí. Vždy bude záležet na momentálním zdravotním stavu, náladě, přání a samozřejmě kondici, která umožní věnovat se určité rekreační činnosti.

Pozor na stres
Lidé, kteří žijí v ustavičném stresu, stárnou mnohem rychleji. Vědci to dávají do souvislosti s opotřebováním telomerů, což je přirozené zakončení chromozómů, které regulují schopnost buněk dělit se. Telomery se při každém dělení buněk zkracují a pokud se jejich délka dostane na kritickou hranici, buňka umírá. Jak vyplynulo z jedné kalifornské studie, při pokusu s bezmála šedesáti zdravými ženami se zjistilo, že ty, které byly podrobeny neustálému stresu, měly telomery ve stejném stavu jako nestresované ženy o deset let mladší. Jejich buňky byly v mnohem větší míře poškozeny volnými radikály.

Nepodceňujte odpočinek
Relaxace, přiměřené lenošení, dostatečný odpočinek je také jednou z cest, jak dosahovat kvalitnějšího a delšího života. Ke správnému fungování potřebuje organismus nabrat dech. Posílit životní energii lze nejrůznějšími způsoby. K duševní i fyzické mladosti přispívají kulturní prožitky, pěstování koníčků a zálib, sebevzdělávání, cestování, tvořivost ve všech směrech. Nepodceňujte varovné signály těla, jeho výstrahu vnímejte dříve, než bude pozdě. Jestliže chce zvolnit, dopřejte mu oddech, duševní i fyzickou pohodu, s časem nakládejte velmi hospodárně.
(mav)

DODATEK
Volné radikály jsou velmi agresivní sloučeniny, které v těle vznikají působením různých škodlivin, odpadních látek látkové výměny. Na buňky mají negativní vliv, přispívají k jejich korozi, k zanášení odpadními látkami.
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2219214
DnesDnes372
VčeraVčera498
Tento týdenTento týden3611
Tento měsícTento měsíc11739

Partnerské weby