Je to pocit extrémní únavy, která omezuje obvyklou činnost. Vyčerpání je přirozené po namáhavé fyzické práci, dlouhém pochodu, tvrdém tréninku nebo po nemoci. Ovšem chronický únavový syndrom není jen pouhé vyčer pání, při něm dochází k negativnímu ovlivnění činnosti centrálního nervového systému, kdy postižený člověk není schopen provádět běžnou každodenní činnost.

Jaké jsou příznaky? Je to pocit extrémní únavy, lhostejnosti, ztráta motivace a nedostatek energie, deprese, pocit vyčerpanosti, doprovázený bušením srdce a dušností. Příčinou může být silný psychický tlak, dlouhodobý stres, nedostatek spánku, přepracování. Přispět může nepravidelná strava, narkotika, alkohol. Na vině mohou být i některé choroby jako cukrovka, snížená činnost štítné žlázy. Negativní roli hraje i nadváha.

Jak vyčerpání předcházet? Jezte pravidelně a zdravě, začněte snídaní, která hned na začátku dne povzbudí vaši energii, nevynechávejte přesnídávku, oběd, svačinu ani večeři, která by měla být jen lehká, aby si v noci žaludek odpočinul. Omezte kávu a vypijte v průběhu dne alespoň osm sklenic vody. Nepijte energetické nápoje, které obsahují velké množství cukru. Organismu prospívá i pravidelný a dostatečně dlouhý spánek - tolik hodin, aby se člověk po probuzení cítil odpočatý. Najděte si i přes den chvilky, kdy se odpoutáte od povinností a odpočinete si.

Pocit vyčerpanosti v dnešní uspěchané době může postihnout kohokoli a jeho důsledky se projevují v kvalitě života jak postiženého jedince, tak i lidí v jeho nejbližším okolí. Proto stojí za to se nad problematikou zamyslet a raději volit prevenci ve změně životního stylu.
(ksa)
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2274526
DnesDnes161
VčeraVčera1233
Tento týdenTento týden5937
Tento měsícTento měsíc6775

Partnerské weby