Co je to vláknina? Chemicky je to polysacharid a je součástí některých potravin. Nejbohatšími zdroji jsou celozrnné obiloviny, celozrnné pečivo, obilné vločky, luštěniny, ovoce a zelenina. Naopak vláknina se vůbec nevyskytuje v mase, vejcích, mléčných výrobcích a cukru. Náš organismus není schopen vlákninu vstřebat, i po látkové přeměně jsou její buňky příliš velké, takže je stěny střev nemohou vstřebat. Vláknina tedy sy tí, ale nepřidává ani gram tělesné hmotnosti.

Již mnohokrát bylo prokázáno, že vláknina zvyšuje pocit sytosti a oddaluje pocit hladu. Navíc dostatečný a pravidelný příjem vlákniny má pozitivní vliv na činnost střev, upravuje stolici a odstraňuje zácpu a pozitivně působí na celou řadu onemocnění - hemoroidy, křečové žíly, vysokou hladinu cholesterolu v krvi, brání rozvoji aterosklerózy a vysokého krevního tlaku, zbavuje organismus jedů.

Průměrný člověk konzumuje pouze deset až dvacet procent vlákniny denně, ale například strava našich předků obsahovala až šedesát procent vlákniny. Doporučená denní dávka vlákniny je třicet až čtyřicet gramů, což přibližně odpovídá třem až čtyřem krajíčkům celozrnného chleba. Při doplnění jídelníčku přírodními produkty s vysokým obsahem vlákniny je důležité dodržovat správný pitný režim.

Bohatým zdrojem vlákniny jsou otruby, které jsou „odpadním“ materiálem při mletí obilí. Naplňují žaludek, dávají pocit sytosti a člověk po nich netloustne. Stačí jíst tři lžičky každý den. Stejnou službu splní i mleté obilné klíčky, které mají příjemnou oříškovou chuť. Pro rychlejší navození pocitu sytosti se doporučuje konzumovat je s jídlem a lze je přidávat i do těst různých moučníků, a to nejvýše v množství jedné čtvrtiny celkového množství mouky. Bohatým zdrojem je i psyllium, vláknina, která se získává vyčištěním semen obalů jitrocele indického. Slouží i k celkovému ozdravení organismu, čistí trávicí ústrojí a zabraňuje vstřebávání cukrů a tuků do krve. Po rozpuštění v tekutině nabobtná až čtyřicetkrát. Této unikátní vlastnosti se využívá při redukčních kúrách, protože tím je možné omezit příjem jiné kalorické potravy.
(žuk)
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2272800
DnesDnes457
VčeraVčera1235
Tento týdenTento týden4211
Tento měsícTento měsíc5049

Partnerské weby