Tuky a cholesterol jsou dva nejvíce diskutované pojmy mezi lidmi, kteří pečují o své zdraví. Není divu, na jedné straně tuky představují jednu z hlavních živin, na druhé straně lékaři upozorňují na jejich nadměrnou spotřebu přispívající k rozvoji obezity či srdečních onemocnění. Tuky mají více než dvojnásobný obsah energie než ostatní živiny. Jinými slovy řečeno, každý gram tuku má dvakrát více kalorií a je tudíž nejvydatnějším zdrojem energie. A aby toho nebylo málo, tukové kalorie z potravy se snáze mění na podkožní tuk a organismus je hůře spaluje. Tuky nás také nutí jíst více, napo máhají tomu, že do sebe velmi snadno dostaneme stovky kalorií navíc. Sami vyzkoušejte a zjistíte, že suchý chléb jíte jen do chvíle, než se cítíte nasyceni, ale když je namazaný máslem, sníte ho dvakrát až třikrát tolik. Obdobně je to s vařenými brambory, snadněji a více jich sníte s kusem másla než suché. Je nezbytné si uvědomit, že energetická hodnota jedné lžíce másla (15 g) se rovná plátku kuřecího masa (100 g), dvěma kelímkům bílého jogurtu se sníženým obsahem tuku, půl kilogramu rajčat nebo čtvrt kilogramu jahod, a tak můžeme dále pokračovat.

I při přípravě jídel zacházejte s tuky a oleji opatrně, pokud možno se vyvarujte smažení. Vyzkoušet můžete skvělý způsob, jak snížit množství tuku při vaření na minimum a přitom pokrmu uchovat tu správnou chuť. Naučte se používat olej ve spreji, který běžně seženete v dobře zásobených potravinářských obchodech. Z uvedených informací jasně plyne, že pokud chcete hubnout, je nutné „šlápnout na brzdu“ a konzumovat potraviny s nižším obsahem tuku. Velké množství tuku ušetříte, pokud se budete informovat o jeho obsahu v potravinách. Většina tuku, který denně přijímáme, se skrývá v mléčných výrobcích, uzeninách, sladkostech a podobně.

Na druhou stranu nelze vidět v tuku jen nepřítele. Výzkumy prokázaly, že při snižování tělesné hmotnosti by strava měla dodávat nanejvýš třicet procent energie v tucích. Tuky potřebujeme ke vstřebávání některých vitaminů a prospívají nám tzv. zdravé tuky, ke kterým se řadí omega 3-mastné kyseliny, které se vyskytují v rybách. Nic se však nemá přehánět! Doporučení odborníků zní: jezte alespoň jednou týdně pokrmy z mořských ryb, zejména ryb z chladných vod jako lososa, makrelu, tuňáka, tresčí játra, sardinky, halibuta, žraloka, tresku.
(jam)

DODATEK
Rostlinná strava nabízí omega 3- mastné kyseliny v lněném semínku, ořechách, sójových bobech, olivách a za studena lisovaném řepkovém oleji.
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2128465
DnesDnes647
VčeraVčera851
Tento týdenTento týden3252
Tento měsícTento měsíc21958

Partnerské weby