Když se paní Evě narodilo první dítě, její váha se vyšplhala z původních padesáti osmi kilogramů na sedmašedesát po porodu. Pro kojící matku nebylo rozumné podstupovat nějaké radikální diety, a tak se vždycky našel nějaký důvod, aby při péči o miminko svou mohutnou postavu sama před sebou omluvila. Váha však nezadržitelně stoupala i poté, když přestala kojit. Připada la si neohrabaná, zakomplexovaná, její sebedůvěra byla v nenávratnu, přicházely deprese.
Že to je i váš případ? Schází vám motivace, abyste vyhlásili boj s nadbytečnými kilogramy? Snižování hmotnosti není procházka růžovým sadem. Důležité však je dávat si reálné cíle a nevzdávat to při prvním selhání. Co radí odborníci?

Zisky a ztráty

Jak říká PhDr. Iva Málková ze společnosti STOb (stop obezitě), nelze očekávat, že změnu životního stylu a hubnutí jde realizovat jako mávnutím kouzelného proutku. Je důležité zvážit, zda zisky, které změna přinese, budou převažovat nad tím, co bude třeba „obětovat“. Jaké zisky ze shozených kilogramů můžete očekávat? Například se budete cítit mladší a atraktivnější, do schodů vyběhnete bez zadýchání, stihnete ranní tramvaj či autobus, v létě se bez obav svléknete do plavek, dostaví se skvělý pocit, že jste zvítězili sami nad sebou, budete se cítit fyzicky zdatnější, oplývat tělesnou i duševní energií. Pokud dojdete k bilancování ztrát, zjistíte, že budete muset omezit tučná a sladká jídla, celkově změnit jídelníček, připravovat o něco složitější, méně kalorická jídla zvlášť pro sebe a zvlášť pro rodinu. Zřejmě se také neubráníte nervozitě, neboť nové věci většinou vždy přinášejí obavy, strach, nervozitu. V neposlední řadě vedle překonání pohodlnosti to bude chtít sportovat a pravidelně provozovat nějaký pohyb.

Příliš rychlé hubnutí

Podle Ivy Málkové je důležité měnit stravovací návyky postupně, a tudíž hubnout pomalu - půl kilogramu týdne, muži a lidé s vyšším stupněm obezity až jeden kilogram za týden. Je třeba počítat s tím, že rychlý úbytek váhy zpravidla přináší tak zvaný jojo-efekt, kdy se shozené kilogramy vrátí stejně rychle, jak je sladíte. Ze zřetele nesmíte ztratit ani skutečnost, že se postava s věkem poněkud mění a tedy nemůžete očekávat, že budete mít ve čtyřiceti letech postavu jako ve dvaceti.

Nebojujte proti přírodě

Pokud přebývá tuk na hýždích a chybí na prsou, zhubnutím tento problém nevyřešíte. Zhubnete tam, kde to nepotřebujete, a pokud naberete, tak zase v místech, kde už tuku je hodně, potvrdí výživoví poradci. Každému je dána do vínku nějaká biologická váha. Kam až se posune, záleží samozřejmě na životním stylu. Pokud se při rozumném hubnutí váha zastaví na určitém bodu a níže už to nejde, nebojujte proti přírodě, i kdyby se už hmotnost nacházela v pásmu mírné nadváhy, varují odborníci.
(vos)

DODATEK
Ze zdravotního hlediska je rizikovější, pokud má člověk tuk usazen v břišních partiích. Rovněž obvod pasu je určující pro vysoké riziko metabolických a kardiovaskulárních komplikací. Obvod pasu u mužů je v normě při 94 cm, u žen při 80 cm. Vysoké riziko je u mužů se 102 cm v pase, u žen 88 cm.
 

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1973205
DnesDnes687
VčeraVčera871
Tento týdenTento týden1558
Tento měsícTento měsíc18810

Partnerské weby