Stres je reakce na nejrůznější fyzické, psychické nebo emoční podněty, což má za následek vyčerpání, nedostatečnou odolnost vůči vnějším infekcím, duševní únavu a frustrace. Stres vyvolává depresi, podrážděnost, mohou se objevit i poruchy spánku a bolesti hlavy. Stres výrazně zvyšuje potřebu některých živin, zejména kyseliny listové. Lidé ohrožení stresem by měli zařadit do jídelníčku co největší množství potravin bohatých na kyselinu listovou. Vydatným zdrojem této látky je špenát. Kyselina listová má vliv na duševní svěžest, uklidňuje nervy, posiluje mozek, zvyšuje schopnost koncentrace a povzbuzuje tvorbu tzv. hormonů štěstí. Vysoký podíl kyseliny šťavelové ale brání absorpci vápníku ve střevech, proto špenát nekonzumujeme více než dvakrát týdně.

Existují tzv. anistresové faktory, což jsou látky, které způsobují zvýšenou odolnost a obranyschopnost proti stresu. Tyto antistresové faktory jsou obsaženy zejména v játrech (hlavně vepřových), obilných klíčcích, pivovarských kvasnicích, sójové mouce, čerstvém ovoci a zelenině.

Výzkumy bylo zjištěno, že nedostatek některých živin - vitaminu C, hořčíku a draslíku výrazně snižuje odolnost proti stresu. Je důležité zařadit potraviny bohaté na tyto látky do jídelníčku. K protistresovým bylinkám patří heřmánek, srdečník nebo lipový květ.
(žuk)

DODATEK
Pohyb přispívá k likvidaci stresu a zároveň posiluje srdce. Vhodné jsou i relaxační techniky jako jóga, meditace, taj-či.

 

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1967253
DnesDnes488
VčeraVčera902
Tento týdenTento týden1390
Tento měsícTento měsíc12858

Partnerské weby