Jak přiznává mnoho českých rodin, ryba na jídelníčku se u nich objevuje velmi sporadicky, někde pouze o Vánocích. Průměrná spotřeba na hlavu je v Česku asi pět a půl kilogramu za rok, přičemž v zemích Evropské unie činí víc než deset kilogr amů. Přitom jsou ryby snadné na přípravu, chutné, lehce stravitelné a velmi zdravé. Tučné mořské ryby obsahují hodně nenasycených mastných kyselin, které odborníci na výživu považují za zdravé tuky. Je nepochybné, že pravidelná konzumace ryb přispívá k větší odolnosti organismu v boji s infekcemi, snižování vysoké hladiny cholesterolu a krevního tlaku, pozitivně ovlivňuje nervové buňky, má celkově blahodárný účinek na tělo.

Filé na žampionech
600 g rybího filé, 3 lžíce olivového oleje, 1 cibule, trochu kmínu, 150 g žampionů, 20 g másla, snítka petržele, půl citronu, sůl
Plátky filé osolíme, okmínujeme a dáme na cibulku, kterou jsme na olivovém oleji zpěnili. Přidáme na plátky nakrájené žampiony, podlijeme trochou vody a dusíme pod pokličkou. Před podáváním s opečenými nebo vařenými brambory rybu lehce zakápneme citronovou šťávou a ozdobíme sekanou petrželkou.

Grilovaný pstruh
4 pstruzi, olivový olej, citronová šťáva, sůl,
Očištěné, vykuchané a omyté pstruhy osušíme, vnitřek dobře prosolíme a potřeme olejem. Grilujeme čtyři až šest minut z obou stran. Podáváme pokapané citronovou šťávou s brambory.

Kapr na bylinkách
Potřebovat budeme 1 kapra, směs bylinek - petržel, bazalku, tymián, kilogram brambor, 4 lžící oleje, 1 větší cibuli, sůl, pepř
Očištěného a omytého kapra naporcujeme na podkovy. Na pánvi rozehřejeme dvě lžíce oleje a osoleného kapra z obou stran orestujeme do zlatova. Potom porce naskládáme do pekáčku, posypeme polovinou směsí bylinek, podlijeme malým množstvím vody a pečeme asi 10 minut v mírně předehřáté troubě. Pak na rybu poskládáme na plátky nakrájené brambory, osolíme, opepříme, posypeme zbytkem bylinek, cibulí, zakapeme zbylým olejem a dvacet minut dopečeme.
(pru)

DODATEK
Rybí maso je bohaté na minerální látky, vitaminy, obsahuje kvalitní, snadno stravitelné bílkoviny, má méně kalorií než hovězí nebo vepřové maso.
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2310505
DnesDnes111
VčeraVčera869
Tento týdenTento týden980
Tento měsícTento měsíc17431

Partnerské weby