Kolikrát denně by měly děti předškolního a školního věku jíst?
Odborníci na výživu tvrdí, že pětkrát. Pro dětský organismus (a nejen pro něj) je nejdůležitější snídaně, nezanedbatelný je ovšem též význam dopolední svačiny, která dětem dodá energii pro dobré výkony ve škole či ve školce. Během dopol edne by děti měly přijmout přibližně polovinu energie, oběd je završením této první poloviny (obědy v podobě pokrmů ze školních jídelen bývají obvykle vyhovující, ačkoli děti mívají zpravidla opačný názor). Do dětského jídelníčku dále patří odpolední svačina, která už může být lehčí a večeře představuje poslední jídlo dne. Její podoba a složení přitom závisí na složení předchozího jídelníčku.

Co by měl dětský jídelníček obsahovat?
Základ představuje pečivo (pro děti starší 10 let - celozrnné). Dvakrát až třikrát denně by měly konzumovat mléčné výrobky (přednost mají polotučné mléčné výrobky, jogurty s obsahem tuku do 3 %, čerstvé a nepřesolené sýry s obsahem tuku v sušině do 45 %, nevhodné jsou sýry tavené). Dětský organismus potřebuje pro zdravý vývoj kvalitní bílkoviny, které získá z masa. Vhodné je libové kuřecí, telecí či vepřové, alespoň jednou týdně by se na dětském talíři měla objevit porce rybího masa. Maso mořských ryb obsahuje snadno stravitelné bílkoviny, jód a rybí tuk obsahuje potřebné omega-3 mastné kyseliny. Tyto kyseliny obsahují i rostlinné oleje a tuky, proto by měly z celkového příjmu tuků činit celé 2/3. Zbytek zbývá na živočišné tuky, je přitom však třeba počítat i s tuky obsaženými rovněž ve vejcích, v mléce atd. Nedílnou součástí jídelníčku dětí tvoří ovoce a zelenina. Děti by ke každému jídlu měly dostat malou porci ovoce či zeleniny, luštěniny by měly konzumovat alespoň jednou týdně. Co se sladkostí týče, nedoporučují je odborníci dětem zcela odpírat, ale rodiče by měli umět mezi nimi vybírat ty zdravější - cereální výrobky bez polevy nebo s polevou (ale bez transmastných kyselin), vhodné jsou sušené ovoce, ořechy, čokolády s vysokým obsahem kakaa.

Další rady a doporučení
Obecně platí, že by děti měly dostávat spíše menší porce, v případě potřeby si jednoduše přidají. Pokud se vyskytnou nějaké potíže se stravováním vašeho dítěte, můžete se poradit s nutričními terapeutkami v Poradenském centru Výživa dětí. Bezplatná informační linka je na čísle 800 230 000, on-line funguje poradna na adrese: www.vyzivadeti.cz.
(nam)
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2219169
DnesDnes327
VčeraVčera498
Tento týdenTento týden3566
Tento měsícTento měsíc11694

Partnerské weby