Rýže patří neodmyslitelně do zdravého jídelníčku. Rýžová zrna obsahují hodnotné bílkoviny, důležité vitaminy, škrob a jen nepatrně kalorií. Rýže se dá upravit na nespočet způsobů, hodí se jako báječné hlavní jídlo, naslano, nasladko, jako chutná příloh a.

S rýží se dá ale také skvěle hubnout. Základem rýžové diety je samozřejmě rýže. K nejoblíbenějším patří dlouhozrnná, která prochází speciální úpravou broušení a leštění, kdy se zrno zbavuje stříbřité slupky obsahující vitaminy a minerální látky. Rýže basmati je dlouhozrnná rýže s příjemnou, výraznou vůní, která se používá především v indické kuchyni. Indiánská rýže, nebo také divoká či zizánie, není ve skutečnosti rýže, ale vodní tráva rostoucí v oblasti velkých jezer Severní Ameriky. Má úzká hnědá zrna, která mají lahodnou oříškovou chuť a vysoké množství vitaminu B. Přírodní rýže bývá označována jako celozrnná nebo rýže natural. Jde o hnědou, neloupanou rýži, jež neprochází složitým procesem úpravy, proto si udržuje vysoký podíl vlákniny, minerálních látek a vitaminů. Jasmínová rýže se velice podobá basmati, je dlouhozrnná, ale má velmi lepivou strukturu. Typická je pro ni žlutohnědá barva, při vaření nezaměnitelná vůně a přisuzuje se jí i léčivý účinek při snižování cholesterolu. Mléčná nebo také kulatá rýže je zejména vhodná pro přípravu sladkých pokrmů. Obsahuje hodně škrobu, proto se při vaření zrnka lepí k sobě. Perličkovitá rýže Arborio má své nezastupitelné místo v italské kuchyni, kde se z ní nejčastěji připravuje pověstné rizoto. V českých kuchyních v poslední době velmi zdomácněla rýže parboiled, která je zušlechtěná speciálním procesem předvaření, při němž je většina hodnotných látek „zakonzervována“ uvnitř zrna.

Rýže nemá žádné zvláštní nároky na skladování. Svědčí ji vzdušné, chladné, suché místo, není vhodné umístit ji do blízkosti aromatických potravin.
(mv)

DODATEK
Pro rýžovou dietu vybíráme druh rýže, která má nízký glykemický index. Ten rozhoduje o tom, za jak dlouho má člověk po požití hlad, do jaké míry dokáže organismus zasytit. Proto je vhodné při dietě konzumovat častěji tmavou rýži než klasickou.
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2216115
DnesDnes512
VčeraVčera528
Tento týdenTento týden512
Tento měsícTento měsíc8640

Partnerské weby