Po tisíce let byly pro lidstvo nestravitelné látky, kterým dnes říkáme vláknina. Se vzrůstajícím nadbytkem mnoha druhů potravin a zvláště po zrušení potravinových omezení po druhé světové válce však vzrostla obliba bílého chleba a ve stravě ubyla zelenina. Čerstvé syrové ovoce i zelenina tak byly zatl ačeny tučnou a cukernatou stravou ve formě různých zákusků a narychlo konzumovaných pokrmů.

Mnoho odborníků v oblasti výživy tuto skutečnost dává do přímé souvislosti s nárůstem střevních obtíží, zácpy, hemoroidů a rakoviny tenkého i tlustého střeva v posledních dvou stoletích. Lidé také častěji trpí nadváhou a mají vysoký krevní tlak, který nadmíru zatěžuje srdce. Dnešní lékaři i alternativní léčitelé věří, že právě dieta s vysokým obsahem vlákniny může pomoci tyto potíže odstranit. Při této příležitosti je pak třeba položit si otázku, jaký by měl být ideální příjem vlákniny? Průměrný dospělý člověk by měl usilovat o celkový denní příjem, který se pohybuje kolem 30 gramů. Toto množství může jednoduše zajistit kombinace následujících pokrmů: miska Müssli nebo celozrnných obilnin (obsahuje 3,5g vlákniny), krajíček celozrnného pšeničného chleba (2,5g), celozrnný pšeničný sendvič (5g), kus ovoce nebo hrst oříšků a rozinek (2 g), porce celopšeničných těstovin, luštěnin nebo brambor se středně silnou slupkou (7g), dvě porce zeleniny (4g), salát z čerstvého ovoce (4g). Celkové množství by pak činilo 28g, což je dostatečné množství vlákniny na den, prospěšné našemu tělu.
(han)
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2200069
DnesDnes305
VčeraVčera541
Tento týdenTento týden3571
Tento měsícTento měsíc9819

Partnerské weby