Sáhnete v supermarketu po obyčejném, nebo celozrnném rohlíku? Víte, jaký je (kromě ceny) mezi nimi rozdíl? Celozrnné pečivo by mělo podle platné normy, na rozdíl od bílého, obsahovat minimálně osmdesát procent celozrnné mouky z celkové hmot nosti pečiva. Rozdíl mezi nimi je tedy především ve vláknině a obsahu vitaminů. Bílá mouka je zbavena slupky a klíčku a právě ty jsou na vlákninu a vitaminy bohaté. Zároveň je po bílém pečivu brzy hlad, zasytí na kratší dobu, výrobky z bílé mouky mají pro organismus podobný vliv jako bílý cukr. Ukládá se v těle jako tuk, může vést k přibírání hmotnosti, ovlivňovat náladu, vést k podrážděnosti. Je snadněji stravitelné, proto se doporučuje u různých typů diet, kdy je třeba omezovat hrubé části stravy.

Z výživového hlediska je konzumace celozrnného pečiva mnohem přínosnější. Kromě minerálních a esenciálních látek se doporučuje pro nižší glykemický index. Sacharidy v něm obsažené se rozkládají déle a uvolňují cukry postupně, tudíž i pocit nasycení vydrží déle, hladina cukru v krvi je vyrovnanější. Obsah energie v celozrnném čerstvém pečivu se pohybuje kolem 800 až 1100 kilojoulů podle druhu. Čím více semínek těsto obsahuje, tím je energetická hodnota větší. Jde však, na rozdíl od bůčku nebo uzenin, o zdravé tuky, které jsou vhodné v prevenci civilizačních onemocnění.
(ruch)

DODATEK
Tmavé pečivo ještě neznamená celozrnné, neboť může být pouze přibarvené. Celozrnný
 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2203098
DnesDnes481
VčeraVčera595
Tento týdenTento týden2772
Tento měsícTento měsíc12848

Partnerské weby