Pro zdraví a pocit pohody je důležité denně přijmout přinejmenším dva litry tekutin. Ne všechno, na co máme chuť a započítáváme do pitného režimu, je však vhodné. Některé nápoje obsahují prázdné kalorie, přidávají na objemu pasu, jejich dlouhodobý příjem se

může postarat dokonce o nadváhu.

Ideální voda. Měla by tvořit základ pitného režimu. Obsahuje nula kalorií, rychle osvěží, zažene žízeň a je po otočení vodovodního kohoutku rychle dostupná. Nutriční terapeuti se shodují v tom, že je stejně kvalitní jako voda balená.

Šťáva. Kdo si hlídá kalorie, musí šťávu započítávat do celkového denního příjmu. Pro vyznavače zdravé výživy však nebude správnou volbou, když uvážíme, že některá může obsahovat umělá dochucovadla, konzervanty, barviva.

Černý čaj. Na uhašení žízně s ním lze počítat, ale při ruce je třeba mít sklenici vody, neboť organismus odvodňuje. Je to však účinný antioxidant, který tělo, jak se říká, nakopne, zbaví únavy, má povzbuzující účinek.

Zelený čaj. Teplý i studený báječně osvěží. Najdeme v něm spoustu antioxidantů, které účinně bojují s volnými radikály  a celkově ozdravují organismus. Pro posílení zdraví je vhodnější pít ho neslazený.

Minerální voda. Lékaři ji nedoporučují pít trvale, neměla by se stát základem pitného režimu. Důležité je střídat jednotlivé druhy minerálek, neboť mnohé obsahují některé prvky ve zvýšeném množství, jako jsou sodík, fluór, mangan, což by mohlo u citlivých jedinců vyvolat i zdravotní problémy.

Černá káva. Díky obsahu kofeinu funguje jako spolehlivá vzpruha, odežene únavu, zlepší koncentraci, má spoustu pozitivních účinků na zdraví. V rozumném množství obecně tlumí bolest, podporuje spalování tuků, nejnovější výzkumy ji řadí jako prevenci Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby. Je však třeba počítat s tím, že odvodňuje organismus a ke každému šálku patří sklenice vody pro doplnění tekutin.

Limonáda. Ve zdravém pitném režimu nemá co dělat. Obsahuje nezdravá sladidla, najdeme v ní spoustu umělých barviv, konzervačních látek. Zvyšuje nejen riziko obezity, ale také vznik zubního kazu. Čím barevnější a levnější, tím horší.

Džus. Ideální je šťáva z čerstvě vymačkaného ovoce. Jinak v sobě skrývá spoustu energie, hodně cukru. Pokud se džusu nechceme vzdát, dobré je ředit ho vodou nebo si vybrat variantu light.

Pivo. Poskytuje v horkém letním dni báječné osvěžení. Zároveň má vysokou energetickou hodnotu, odvodňuje a ve větším množství škodí nejen játrům, ale také mozku. Malé množství piva však není z energetického hlediska vůbec na závadu.                   

(mp)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2145698
DnesDnes541
VčeraVčera557
Tento týdenTento týden4845
Tento měsícTento měsíc13513

Partnerské weby