Jedním ze způsobů, jak zlepšit svůj životní styl, je domácí příprava jídla. Má to své výhody. Víte, z jakých potravin jídlo připravujete,vyhnete se nežádoucím konzervantům a přísadám. Máte možnost kontrolovat množství jídla, které spořádáte. Můžete si připravit jídlo nutričně vyvážené, nahradit vybrané suroviny z receptu surovinami zdravějšími, například smetanu mlékem nebo rozmixovanou zeleninou. Další výhodou je i finanční úspora.
Obecně platí, že nejvhodnějším způsobem tepelné úpravy pokrmů je dušení, vaření v páře. Vzniká při tom méně škodlivých látek a nepotřebuje se tolik tuku. Určitým rizikem je ztráta vitaminů a minerálních látek během dlouhého vaření. Vhodné je pokapat zeleninu, syrovou či vařenou, několika kapkami dobrého oleje - zvýší se využitelnost vitaminů rozpustných v tuku.
Smažení, grilování a pečení patří ze zdravotního hlediska k těm méně vhodným. Například při grilování vzniká řada škodlivých látek, které mohou podporovat vznik některých nádorů. Při pečení, smažení a fritování dochází k oxidaci použitého tuku. To vede ke vzniku tzv. volných kyslíkových radikálů. Smažená jídla také představují „kalorickou bombu“. Zelenina je výborným základem domácího stravování především díky svému nízkému obsahu energie. Měli byste sníst asi půl kilogramu zeleniny denně. Výborným zdrojem vlákniny, vitaminů, minerálních látek a ochranných látek s antioxidačním účinkem je ovoce. Poměr zeleniny a ovoce by měl být 2 : 1, to znamená sníst denně asi 250 - 300 gramů ovoce.
Dobrým zdrojem bílkovin jsou luštěniny. Kromě bobů mají málo tuku a neobsahují cholesterol. V jídelníčku by nemělo chybět libové maso. Dobrou volbou je kuřecí a králičí maso nebo také zvěřina. Velmi cenné je rybí maso, protože obsahuje omega - 3 nenasycené mastné kyseliny. Zcela nevhodné jsou uzeniny, protože mají v sobě mnoho tuku, cholesterolu, solí a konzervačních látek.
Příjemným zpestřením jsou bylinky, které dokáží jídlo vhodně ochutit a mohou nahradit i nevhodné solení. Obsahují mnoho vitaminů a minerálních látek. Cukr a sladkosti raději vynechte. Pokud se bez sladkostí neobejdete, vybírejte si kvalitní čokoládu s vysokým obsahem kakaa, tvarohové dezerty nebo s ovoce.
(ksa)

DODATEK
Čtěte etikety kupovaných potravin, kupujte pouze kvalitní a čerstvé. Jezte pravidelně, rozložte si jídla do pěti až šesti dávek za den. S jídlem nespěchejte, vychutnejte si ho. Omezte solení už při přípravě, nepřisolujte na talíři.

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1992044
DnesDnes672
VčeraVčera738
Tento týdenTento týden3064
Tento měsícTento měsíc11660

Partnerské weby