Stres zná v jakékoliv podobě každý člověk. Vysoké nároky v zaměstnání, permanentní tlak na plnění povinností, pracovní zátěž, věčný závod s časem, partnerský nesoulad, finanční starosti. Každý má výkonnostní laťku jinak nastavenou, někdo vydrží méně, jiný více. Stres vyvolává v organismu poplach, zmobilizuje všechny síly na zvládnutí stresu. Tím však výrazně odčerpává zásoby životní energie, což může oslabit imunitní systém a přivodit nepříjemné tělesné i psychické obtíže, mít negativní vliv na sociální vazby.
Jak poznáme, že je stresu příliš mnoho a může ohrožovat zdraví? Pokud se často dostavují pocity beznaděje, úzkosti, nervozita, sklíčenost, roztržitost, ztráta smyslu pro humor, přehnané reakce na hluk, nedostatečné soustředění, ztráta chuti k jídlu nebo naopak přejídání, pak jsou následující tipy určeny právě vám:
+ Jedno staré moudré rčení říká, že rozčilovat se znamená ničit si zdraví pro blbost druhých. Pokud se ocitnete ve vypjaté situaci, cítíte, že nejste daleko od toho, abyste vybouchli, reagovali vztekle, agresivně, snažte se v duchu počítat nejdříve do deseti a teprve potom reagovat. Jednou z osvědčených technik je správné dýchání. Pomalé hluboké nadýchnutí a vydýchnutí uvolňuje napětí a stres.
+ Zkuste se zamyslet, zda jsou vaše reakce na životní karamboly přiměřené. Nedělejte velký problém z obyčejných věcí, neparalyzujte sami sebe přeháněním strachu z toho, co má teprve přijít nebo zveličovat stávající záležitost. Některé reakce na stres mohou situaci nejen zhoršovat, ale stát se příčinou mnohem hlubších problémů. Pamatujte na to, že lidé s optimistickým postojem zvládají stresové situace mnohem snáze než pesimisté.
+ Při odbourávání stresu pomůže pohyb. Není důležité, jakou fyzickou aktivitu zvolíte, podstatné je věnovat se jí pravidelně, s radostí. Tělo i mysl se také stanou mnohem odolnější vůči negativním vlivům. Ať si vyberete jízdu na kole, turistiku, plavání, rychlou chůzi, aerobik, protahovací gymnastiku, pohyb, který vám bude nejvíce vyhovovat, neodkládejte je ani o jediný den, začněte hned. Stačí i pravidelné procházky na čerstvém vzduchu, místo výtahu chodit pěšky.
+ Dbejte na pravidelný spánek. Pro celkovou regeneraci organismu je velmi potřebný. Když je člověk ve stresu, něco ho trápí, často spánek nepřichází. Místo tabletek můžete zkusit šálek teplého meduňkového čaje s medem, nebo jednoduché relaxační cvičení. Zaujměte pohodlnou pozici vleže na zádech a ponořte se do následující představy. Moje ruce jsou příjemně lehké (těžké), asi pětkrát si to zopakujte a pak k tomu přidáte představu: moje nohy jsou příjemně lehké (těžké), a opět to několikrát zopakujte. Odborníci doporučují uléhat na lůžko ve stejnou dobu, nejlépe ještě před třiadvacátou hodinou, protože to je nejúčinnější regenerace pro nadledvinky. Nadledvinky a hormony, které produkují, jsou životně důležité pro mnoho tělesných funkcí a aspektů výkonnosti.
+ Ve stresových situacích bychom se měli zaměřit na zdravý jídelníček. Snížit spotřebu masa a tuku, soustředit se na čerstvou zeleninu a ovoce, dát přednost celozrnnému pečivu, nízkotučným mléčným výrobkům, rybám, drůbeži, luštěninám, semínkům. Jedním z významných antistresových prostředků je hořčík. Ten najdeme například v banánu, v mandlích, pistáciích, pšeničných klíčcích, sušených pivovarských kvasnicích, v máku, sýrech nebo v čočce. Pamatujeme na to, že při stresu se více potíme, z těla odchází hodně tekutin, proto je nutné dodržovat pitný režim. Doplňujte tekutiny v průběhu dne, nečekejte, až se dostaví žízeň.
+ Pokuste se něco ve svém životě změnit. Především zkuste zredukovat množství stresorů kolem sebe, zamyslet se nad tím, jak se vyhroceným situacím nejlépe vyhnout. Dávejte si reálné cíle, nenechte se převálcovat povinnostmi, změňte pohled na svoji situaci. Vkládejte energii do věcí, které změnit můžete a z hlavy pusťte takové, které nejsou ve vaší moci, abyste je ovlivnili. Také může pomoci, když začnete myslet a dělat něco pro druhé lidi a tím odvést myšlenky od vlastních problémů.
+ Pokud máte pocit, že vám přerůstá stres přes hlavu, snažte se s někým poradit, se svými bolístkami svěřit. Dlouhodobý nadměrný stres a neschopnost se s ním vyrovnat může závažně poškodit zdraví, proto není ostudou vyhledat odbornou pomoc.
(mv)

DODATEK
Smích je kořením života, kromě toho výrazně snižuje stres a uvolňuje svalstvo. Když cítíte, že máte starostí až nad hlavu, vyhledávejte lidi, v jejichž přítomnosti se cítíte dobře, mají smysl pro humor, zasmějete se s nimi.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2281767
DnesDnes35
VčeraVčera1209
Tento týdenTento týden35
Tento měsícTento měsíc14016

Partnerské weby