Voňavé jaro a rozkvetlá příroda láká do přírody. Proč zároveň neudělat něco užitečného pro svoji postavu a kondici? Běh patří mezi přirozené pohyby člověka, lze se mu věnovat v každém věku a vlastně i ročním období. Jeho hlavní výhodou je skutečnost, že není nijak finančně nákladný. Na kvalitní obuvi byste však neměli šetřit peníze. Jogging je disciplína časově nenáročná, sami si určujete, kdy se jí věnovat. Potrápit tělo a relaxovat v přírodě, k tomu je zapotřebí vybrat správný terén a vhodnou lokalitu. Perfektní jsou lesní cesty, ke zdravému běhání můžete zvolit polní pěšiny, mírně zvlněný, měkčí terén. V žádném případě se k tomu nehodí betonové chodníky kolem sídliště, tím byste nezdravě zatěžovali klouby.
Nemusíte běhat jako o závod, netrénujete maratón a počáteční příliš rychlé tempo by vás od další chuti pro své tělo něco udělat spíše odradilo. Namožené, přetížené svaly a klouby neznamenají, že byste měli být na svůj výkon hrdí. Vždy je třeba správně odhadnout hranici svých možností a mít na zřeteli momentální zdravotní stav. Po kondiční formě běhu by se měla dostavit příjemná únava, dobrá nálada a kvalitní spánek. Běh je jako každý jiný sport druhem zábavy, která by měla přinášet radost, potěšení a ne stres doprovázený absolutním vyčerpáním organismu. Každý začátečník by si měl zvolit mírnější tempo, vhodné je začít rychlou chůzí po dobu třiceti až čtyřiceti minut. Postupně je dobré přidávat lehčí poklus, ale jen v krátkých úsecích a poté se při chůzi vydýchat. Tento postup se doporučuje opakovat, postupně zvyšovat intenzitu pohybu a dělat kratší oddychové pauzy.
Jaké pozitivní účinky má běh na organismus? Patří mezi nejefektivnější kardiovaskulární aktivity, které posilují jak činnost srdce, tak svaly. Je výbornou prevencí proti stárnutí. Pomáhá při dlouhodobém stresu, přepracovanosti, vyčerpání. Posiluje imunitní systém, bystří paměť, zlepšuje schopnost učení, zvyšuje kreativitu a to díky zlepšení prokrvení mozku. Pravidelné běhání je ideální příležitostí, jak si udržet optimální hmotnost, nebo se zbavit nadbytečných kilogramů. Je to jeden z nejpřirozenějších prostředků na snížení zvýšeného krevního tlaku nebo hodnot škodlivého cholesterolu. V neposlední řadě je vědecky dokázané, že pravidelným běháním se dostavuje sexuální apetit, výkonnost, zvyšuje se síla a energie na zvládání každodenních pracovních povinností i rodinného života.
(es)

DODATEK
Je rekreační běh opravdu pro každého? Pozor by si měli dávat zejména jedinci ve věku nad padesát let, s poruchami srdce, cukrovkou nebo ortopedickými obtížemi. Důležité je intenzitu pohybu přizpůsobit zdravotnímu stavu.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2276924
DnesDnes35
VčeraVčera1344
Tento týdenTento týden1379
Tento měsícTento měsíc9173

Partnerské weby