Přechod je přirozená součást života ženy. Některé však klimakterium, které přichází zpravidla po padesátce, spojují s nepříjemným obdobím, plným psychických i fyzických problémů, s nejrůznějšími starostmi. Jak to vlastně je?
Přijde po padesátce? Menopauza nemusí přijít až kolem padesátého roku věku, některá žena může procházet obdobím menopauzy mnohem dříve, mezi čtyřicátým a padesátým rokem života. Průměrný věk, kdy se toto období hlásí, je mezi 52 a 55 lety. Časný přechod je podle odborníků způsoben nejrůznějšími vlivy, například autoimunitním onemocněním, špatnou stravou, chronickým stresem. Chirurgicky vyvolaná menopauza je označovaná jako umělý přechod a dostavuje se po hysteroktomii nebo po odstranění dělohy.
Zvýšení hmotnosti. Mnoho žen se obává, že klimakterium způsobí, že začnou přibývat na váze. Není potvrzeno, že menopauza zvyšuje tělesnou hmotnost. Průběh přechodu je velmi individuální, vše záleží na životním stylu. Pravdou je, že některé ženy mají sklon odchodem do důchodu, s koncem aktivního provozování zaměstnání dopřávat si větší pohodlí, už tolik nedbat na skladbu jídelníčku ani fyzický vzhled. Některé tedy mohou bojovat s nadváhou, jiné, při intenzivním pohybu a pravidelné tělesné aktivitě, si svoji váhu udržet.
Chuť na sex
S menopauzou je často spojen mýtus, že ženy ztrácejí v klimakteriu chuť na sex. Je to podobné jako s přesvědčením, že po padesátém roce věku se postava ženy zakulacuje. Pro některou mohou být chvíle v ložnici stejně intenzivní, bohaté a radostné, pro jinou ženu nudnou záležitostí a povinností, jako v letech předešlých. Podle celé řady výzkumů se nepotvrdilo, že libido je spojené s hladinou estrogenu, která v období menopauzy výrazně klesá.
Podrážděnost. Nezanedbatelnou část příznaků v menopauze představují psychické potíže, jako jsou depresivní nálady, úzkosti, nervozita, poruchy soustředění. I v tomto případě mohou probíhat problémy u každé ženy odlišně a lze se na tyto změny v emocionální rovině připravit. Důležité je dbát o zdravý životní styl, udržovat se v dobré fyzické kondici, jíst pravidelně, preferovat pestrý a vyvážený jídelníček, který může velkou měrou přispět k psychické pohodě.
(pru)

DODATEK
Pro lepší duševní svěžest, pevné nervy je dobré konzumovat například žluté banány, hrušky, ořechy, mrkev, zelí. Proti depresi, úzkostem, pocitu strachu pomůže čaj z třezalky tečkované, meduňky, proti návalům horka šalvěj lékařská.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2277250
DnesDnes361
VčeraVčera1344
Tento týdenTento týden1705
Tento měsícTento měsíc9499

Partnerské weby