Snídáte hrnek černé kávy nebo sklenku pomerančového džusu a myslíte si, že je to ten nejlepší start do nového dne? Vyvedu vás z omylu! Pokud se nenasnídáte, nutíte svůj organismus k tomu, aby pracoval „bez paliva“. Je tedy logické, že budete brzy bojovat s únavou a ospalostí. Kolem jedenácté hodiny se dostaví silný hlad, ale s ním i nervozita a špatná nálada.
Vynechávat snídani se nevyplácí
Bylo zjištěno, že pravidelně snídá necelá polovina z nás. Lidé, kteří vynechávají snídani, mají paradoxně vyšší tělesnou hmotnost a přirozeně i vyšší výskyt komplikací plynoucích z nadváhy. Často si myslí, že vynecháním snídaně sníží celkový příjem kalorií, což ovšem není v drtivé většině případů pravda a celkový příjem energie dohánějí v poledne a večer. Často v záchvatu hladu sní mnohem více, než kdyby jedli častěji a menší porce. Navíc taková nepravidelnost v příjmu potravy je nezdravá i z dalších pohledů, narušuje se přirozená látková výměna, hormonální regulace a mnoho dalších pochodů - i proto je doporučováno jíst pětkrát denně a pravidelně snídat.
Jděte příkladem
Není nutné připomínat, že to, jak jíme doma, se promítá i do stravovacích návyků dětí, a i proto je důležité být jim správným příkladem. Nejsou to samozřejmě jen snídaně, jedná se o obecné doporučení. Pokud například s dětmi pravidelně navštěvujete rychlá občerstvení, nelze se divit, že konzumace zdraví nepříznivých pokrmů tolik narůstá, ruku v ruce se vzestupem výskytu nadváhy v populaci.
Snídej sám, obědvej s přítelem a večeři dej nepříteli
Optimálně by snídaně měla pokrývat až třetinu denního energetického příjmu. Snídaně je pro nás prvním „startovacím“ jídlem dne, a proto bychom měli dbát na její správné složení. Ráno po spánku je naše tělo odpočinuté a připravené zpracovat větší množství potravy než odpoledne nebo večer, a není tedy správné snídani opomíjet. Horká černá káva či pomerančový džus právě vytažený z lednice je pro organismus ohromný šok, za který se vám dříve či později pomstí zdravotními problémy. Ráno je vhodné snídat něco lehce stravitelného, získáte tak energii na celé dopoledne.
Dobrou ranní chuť
K snídani můžete podávat celou řadu potravin a kombinací, nechte se inspirovat:
+ Ovesná kaše, med, mletá skořice, čerstvé ovoce, ovocný čaj.
+ Celozrnný chléb nebo pečivo, máslo, plátky sýra, rajče a zelený čaj.
+ Celozrnný chléb nebo pečivo, krémový tvarohový sýr, kedlubna, žitná káva s mlékem.
+ Bílý jogurt nebo cottage, neslazené müsli, med, jablko a ovocný čaj.
+ Dva sendviče (4 plátky celozrnného toustového chleba) s kuřecí nebo krůtí šunkou a plátkem sýra, překapávaná káva s mlékem.
(žuk)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2261551
DnesDnes254
VčeraVčera891
Tento týdenTento týden3140
Tento měsícTento měsíc16959

Partnerské weby