Odborníci na výživu doporučují: Jezte zdravé tuky. Ty prokazatelně snižují cholesterol, riziko onemocnění infarktem myokardu a dalších kardiovaskulárních chorob. Nejnebezpečnější je přepálený tuk. Přehřátím totiž vznikají jedovaté látky, jako akroleiny a jiné, které jsou rakovinotvorné a poškozují imunitní systém. Na jakou teplotu tedy můžete tuk ohřát? To závisí na druhu. Ztužené tuky, jako například kokosový, se mohou ohřát až na 230 stupňů Celsia. Tekuté tuky, tedy oleje, snášejí jen nižší žár. Za studena lisované oleje se smějí ohřívat jen do 60 stupňů Celsia, protože jinak se výše uvedené jedy tvoří už od této poměrně nízké teploty. Jedinou výjimkou je za studena lisovaný olivový olej. Tento takzvaný „extra vergine“ se dá také ohřívat a je vhodný ke smažení. Ale pozor! To neplatí pro panenské nefiltrované olivové oleje s přirozenými látkami. Ty by se měly stejně jako jiné kvalitní za studena lisované oleje používat jen do salátů a podobně.
Co je lepší? Dietní margarín (bohatý na vícenásobně nenasycené mastné kyseliny a bez cholesterolu), nebo máslo (obsahuje skoro jen nasycené mastné kyseliny a spoustu cholesterolu)? Správná odpověď je máslo. To je čistě přírodní produkt, který obsahuje dokonce významné množství vitaminu E. Spousta vychvalovaných margarínů ani zdaleka nesplňuje to, co slibuje. Když je na etiketě uvedeno: „vyrobeno z vícenásobně nenasycených mastných kyselin“, neznamená to, že v margarínu nějaké jsou. Ale i kdyby obsahoval spoustu těchto cenných tuků, výrobními postupy by se jejich molekuly takzvaně transformovaly a ztratily všechny kladné vlastnosti. Dnes už existují i margaríny s přidanými omega-3 mastnými kyselinami, které jsou skutečně zdravé. Jako vždy je zde problém s dávkováním: dokud máslo používáme ne k zatížení, ale k zabarvení chleba, nelze proti němu nic namítat! Jen nesmí zhnědnout, pak škodí zdraví. Proto není vhodné k pečení, pouze k rychlému osmažení. K ohřátí je vhodnější přepuštěné máslo, které už neobsahuje bílkoviny. Jde o čistý tuk z másla.
(ruch)

DODATEK
Nasycené mastné kyseliny se snáz usazují v naší tkáni a usnadňují zvápenatění cév. Poškozují imunitní systém, podporují vznik rakoviny, a tak jsou potenciálními škůdci zdraví. Nenasycené, a zvlášť vícenásobně nenasycené mastné kyseliny působí proti arterioskleróze, snižují hladinu cholesterolu.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2219353
DnesDnes511
VčeraVčera498
Tento týdenTento týden3750
Tento měsícTento měsíc11878

Partnerské weby