Vejce jsou kromě mléka a masa nejcennější živočišnou složkou výživy. Obsahují bílkoviny nejvyšší biologické hodnoty, vitaminy A, D, B i důležité nerostné soli. Vejce obsahují rovněž ze všech našich potravin nejvíce fluoru, který zajišťuje zdraví našich zubů. Z dalších neméně důležitých nerostných solí je ve vejcích obsažen vápník, fosfor, železo, hořčík, draslík, síra a chlor. Navíc vejce obsahují lecitin, který je důležitý pro výživu nervů a současně mírní nežádoucí účinky cholesterolu.
Za zmínku stojí, že tyto hodnoty nejsou ve vejci rozděleny stejnoměrně. Bílek obsahuje především bílkoviny a vitaminy skupiny B, zatímco nerostných látek je v něm obsaženo jen nepatrné množství. Žloutek má bílkovin méně, protože třetinu jeho hmotnosti tvoří biologicky hodnotný tuk. Zároveň pak má zase větší obsah vitaminů a nerostných solí.
Vejce patří mezi potraviny lehce stravitelné. Těžko stravitelnými se stávají až teprve některou kuchyňskou úpravou. Nejlehčeji stravitelná jsou vejce vařená naměkko a natvrdo, poněkud hůře stravitelné bývají míchaná či sázená. Vejce představuje univerzální a nejčastěji používané potraviny k přípravě rychlých výživných a chutných pokrmů. Jen z málokteré základní potraviny můžeme tak snadno, rychle a v nepřeberných variacích připravovat teplé i studené pokrmy jako právě z vajec. Jelikož však vejce neobsahují vitamin C, měli bychom všechny vaječné pokrmy vždy doplnit čerstvou zeleninou nebo zeleninovými saláty.
(kov)

DODATEK
Z nejnovějších poznatků o vejcích vyplývá, že není třeba se až přehnaně obávat cholesterolu obsaženého ve vejcích- Třebaže by tato potravina neměla být zrovna na denním jídelníčku, přibližně 4 vejce za týden by neměla nijak uškodit.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2127839
DnesDnes21
VčeraVčera851
Tento týdenTento týden2626
Tento měsícTento měsíc21332

Partnerské weby