Zdá se vám, že vám nic neschází, cítíte se dobře, ani si nepamatujete, když jste se naposledy ocitli v čekárně svého praktického lékaře. Jak říká jedno moudré pořekadlo, lepší je udělat si čas na zdraví než na chorobu. Prevenci se nevyplatí zanedbávat, ať je vám třicet nebo pětapadesát let. Není se přece čeho bát, když…
… kouříte jen příležitostně
Sami sebe konejšíte, že vaše denní dávka nikotinu nepřesahuje deset kusů cigaret? Nemáte pocit, že jste na nikotinu závislí, když si na sobotním večírku zapalujete jednu od druhé, protože od pondělí se zase vrátíte ke své minimální dávce? Omyl. Ať vykouříte jeden den půl krabičky cigaret a druhý pouze pět kousků, vaše závislost je stejně nebezpečná, jako u kuřáka, jehož denní potřeba se pohybuje až někde kolem čtyřicítky cigaret. Rozdíl je pouze v dávkování nikotinu, který může pro vaše plíce a srdce ve dnech větší abstinence znamenat určitý šok. Snažte se raději s kouřením skoncovat, kuřácké restaurace vyměnit za nekuřácké, bary za jiné kulturní prostředí, kde se nekouří.
… zuby vás přece nebolí
Proč chodit ke stomatologovi, když vás zuby přece nebolí a ani nevypadají na první pohled špatně? Důležité je uvědomit si, že zuby máte jedom jedny. Bezbolestnost nemůže být signál, že nemáte zaklepat na dveře zubaře. Začínající kaz ani paradentóza zpočátku nebolí, ale může se časem zhoršovat. Pokud přijdete až tehdy, když vám dásně krvácejí, léčba začínající paradentózy může být zdlouhavá, někdy o zub zanedbanou péčí můžete dokonce přijít. Také pravidelné odstraňování zubního kamene přispěje k hezčímu úsměvu, k zdravějšímu chrupu.
…. trpíte obezitou
Je zbytečné mít tloušťku za strašáka, když se vaši rodiče, prarodiče, kteří trpěli obezitou, dožili poměrně vysokého věku. Je vědecky dokázané, že nadváha zkracuje život, zvyšuje riziko cukrovky, vysokého krevního tlaku, ischemické choroby srdeční, srdečního infarktu, mozkové mrtvice. I když se snažíte držet redukční dietu a váha nejde dolů, někde děláte zřejmě chybu. Pokud se soustředíte pouze na tzv. light produkty, neděláte dobře. Mají sice snížený obsah tuku nebo cukru, ale obsahují některé složky, které energetický příjem naopak zvyšují. Aby například odtučněný jogurt získal obvyklou konzistenci, musí se při jeho výrobě používat zahušťovadla, v nichž obvykle není cukr omezený.
… přes víkend spánek dohoníte
V práci jste v jednom kole, ale místo toho, abyste ulehli brzy do postele, pořádně si odpočinuli, nechcete se vzdát během týdne večírku u přátel, návštěvy večerního divadelního představení a říkáte si, že přes víkend všechno dohoníte? Chyba! Organismus neoklamete tím, že v sobotu a v neděli budete vyspávat až do oběda. Jestliže spíte méně než šest hodin, spánkový deficit má na zdraví prokazatelně negativní účinky. Podle celé řady vědeckých výzkumů nedostatečný spánkový režim oslabuje imunitu, zvyšuje nesoustředěnost, nervozitu, prokázaná je souvislost s rozvojem cukrovky. Nedostatek spánku se ale projeví i na vzhledu - objevují se kruhy pod očima, suchá pokožka, vlasy bez života.
(pru)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2220232
DnesDnes174
VčeraVčera577
Tento týdenTento týden751
Tento měsícTento měsíc12757

Partnerské weby