Od samého rána může být den jeden velký nervák. Určitě to sami znáte. Budík vypověděl službu, a tak jste zaspali. Na zastávce vám před nosem ujel obvyklý spoj a hned po příchodu do práce musíte čelit kritice nadřízeného, že jste něco neudělali, jak si představoval. Někdy se objevuje jeden průšvih za druhým a člověk obvykle nemůže reagovat jinak, než v lepším případě špatnou náladou, potlačovanou zlostí a hněvem. Někdo však neudrží nervy na uzdě a nebrání se průchodu emocí, čímž si obvykle ještě více zkomplikuje život. Ono se řekne nevyletět jako čert z krabičky, když máte pocit, že se celý svět proti vám spikl. Ale všechno chce trénink…
Poznejte sami sebe. Snažte se rozpoznávat svoje emoce a uvědomit si, co je jejich spouštěčem, odkud pramení, co pro vás znamenají. Svůj podíl na projevování emocí má samozřejmě naše povaha, do jisté míry záleží na tom, zda jsme spíš flegmatici nebo horké hlavy. Chce to naučit se je odhalit, zda vás ovlivňují určité lidé, momentální situace. Pokud poznáte rizikové faktory, budete předem vědět, na co se připravit.
Pochvalte se. Přestaňte o sobě uvažovat negativně, pochvalte se. Někdy jsme zbytečně skromní, ohleduplní, neumíme sami sebe prodat. Je dobré občas se pochválit, nebýt přehnaně skromní, uvědomit si své přednosti, kladné stránky. Tím poroste vaše sebedůvěra a budete vůči nepříjemným okolním vlivům více odolní.
Buďte lepší než druzí. I když máte sto chutí oplácet druhým stejnou mincí, pamatujte, že urážet své okolí, jednat povýšeně, arogantně by nemělo být vaším šálkem kávy. Ukažte, že jste lepší. Vulgárním chováním, urážkami totiž nepomůžete ani sobě, ani druhým.
Naučte se odpouštět. Když vás někdo rozčílí, pamatujte na to, že nikdo není dokonalý. Snažte se nemít na své okolí přehnané nároky. Pocity hněvu, závisti, nenávisti vlastně škodíte jen sobě. Spíš si zkuste ve vypjaté situaci odpovědět, k čemu vaše rozčilení pomůže, co vám taková situace vlastně dává, čemu se můžete od života naučit.
Počítejte do deseti. Nejjednodušší pomoc představuje vypjatou situaci rozdýchat, použít nejznámější techniku, jakou je počítání do deseti. Snažte se nespřádat žádné katastrofické scénáře, naučte se brát věci s větším nadhledem, nepovažujte je za prohru.
Slzy uleví. Silné emoce oslabují soustředění a výkonnost. Proto někdy není na škodu nedusit je v sobě, klidně si poplačte. Podle psychologů má občasný pláč pro organismus očistné účinky, přináší psychickou úlevu.
Svěřte se. Neduste negativní emoce v sobě. Není nad to, když se máte komu svěřit, postěžovat si, vypovídat. Jaká říká jedna lidová moudrost - svěřená starost, poloviční starost.
(mav)
RADA SPIRITU
Dlouhodobě potlačovaný hněv má negativní vliv na zdraví. Zvyšuje riziko kardiovaskulárních příhod, problémů se zažíváním, bolestí hlavy a jiných zdravotních obtíží.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2277276
DnesDnes387
VčeraVčera1344
Tento týdenTento týden1731
Tento měsícTento měsíc9525

Partnerské weby