Až třetina žen ve věku mezi padesáti a šedesáti lety trpí nadváhou nebo obezitou. Kilogramy navíc ve spojení s menopauzou jsou pro ně největším strašákem. Některé mávnou nad kyprými tvary lhostejně rukou, jiné se snaží udržet si svou postavu, jak se

dá. Během klimakteria se ženské tělo mění, začíná se zakulacovat, a to zejména v oblasti břicha a boků. Ať je to tvrdá dieta, hladovka nebo některá z osvědčených redukčních kúr, nadbytečná kila jdou mnohem hůře shodit, než tomu bylo v mladých letech. Co s tím?

Zpomalený metabolismus. Na hmotnost si v klimakteriu nezřídka stěžují i ženy, které dosud neměly žádné problémy s nadváhou a nemusely počítat přijímané kalorie ve stravě. Ve vyšším věku jsou však méně aktivní, hormony a jejich nerovnováha způsobují pokles svalové hmoty, čímž se zpomaluje metabolismus. Zatímco energetický příjem zůstává zachovaný, energetický výdej se v důsledku těchto změn snižuje, a tak dochází k přibírání.

Stravovací návyky. Při dobré vůli se nadměrné kilogramy dají zvládnout. Důležité je změnit dosavadní stravovací návyky, jíst častěji a menší porce. Do jídelníčku zařadit dostatek zeleniny, ovoce, luštěnin, libového masa, ryb a celozrnných obilovin. Je třeba vědět, že drastické diety, jednostranná strava, nefungují. Obvykle se totiž dostaví jo-jo efekt. Jak už bylo zmíněno, hormonální nerovnováha způsobuje úbytek svalové hmoty. Čím víc svalů ale budete mít, tím rychleji bude metabolismus spalovat nadbytečné kilogramy. V rámci hubnoucího plánu je důležitý příjem bílkovin. Proto by na talíři neměly chybět luštěniny, ryby, libové maso nebo mléčné výrobky, jako je například tvaroh.

Bez pohybu to nepůjde. Pravidelná fyzická aktivita napomáhá nejen k udržení optimální hmotnosti, ale také snižuje riziko osteoporózy. Navíc ženy, které se pravidelně hýbou, pociťují podstatně méně průvodní jevy menopauzy, jakými jsou nadměrné pocení, návaly horka, bušení srdce či závratě. Ideální je věnovat se některé z fyzických aktivit opravdu každý den. Jaký druh pohybu zvolíte, záleží na vás. Některé ženě bude vyhovovat pilates, jiné turistika, svižná procházka, další plavání či cyklistika.

Pomocník při menopauze. S minimalizováním nepříznivých příznaků menopauzy, mezi něž mnohdy patří také ztráta chuti na sex, mohou pomoci i doplňky stravy. Některé jsou založené na hormonálním podkladu a některé mohou způsobit přibírání na váze. Za vyzkoušení rozhodně stojí produkty na přírodní bázi, které obsahují vitaminy a bylinky. Například GS Merilin Harmony pomůže se zvýšenou potivostí, výkyvy nálad, nesoustředěností, nadměrnou podrážděností, přispívá k pevnosti kostí, zlepšuje fyzickou i psychickou pohodu.

(mav, tz)

DODATEK

I dostatečný, minimálně sedmihodinový, spánek a psychická pohoda přispějí k tomu, že půjde váha pozvolna dolů.

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1971079
DnesDnes248
VčeraVčera613
Tento týdenTento týden5216
Tento měsícTento měsíc16684

Partnerské weby