Stres je sice slovo původu anglického, ale u nás brzy zdomácnělo a dnes ho skloňujeme ve všech pádech. Život bez stresu totiž neexistuje. Stresem trpěl již pravěký člověk při svém boji o přežití, my se dnes pro změnu bojíme o místo „na slunci“. Lidé, kteří žijí v neustálém stresu a shonu, jsou náchylnější k mnoha nemocem, neboť snižuje jejich odolnost vůči nim.
Úprava stravy. Je nezbytné upravit jídelníček a směřovat jej k celkovému posílení organismu. Existují tzv. antistresové faktory, což jsou látky, které způsobují zvýšenou obranyschopnost a odolnost proti stresu. Tyto antistresové faktory jsou obsaženy zejména v játrech, hlavně vepřových, ledvinách, obilných klíčcích, droždí, sójové mouce a zelenině. Doporučuje se zvýšená konzumace ryb, zeleniny, zejména celeru, špenátu, zelí, hlávkového salátu, česneku, petrželky a ovoce.
Léčivé byliny. Třezalka tečkovaná je významná bylinka, která je považována za základní prostředek k harmonizaci a regeneraci nervového systému. Pro posílení celkové psychické kondice je vhodný i meduňkový čaj. Doporučuje se i u nás oblíbený zelený čaj a roibos, které mají uklidňující a protistresové účinky.
Buďte aktivní. Pravidelné cvičení a pobyt v přírodě pomohou lépe zvládnout stresové situace. Vhodné jsou i relaxační techniky jako jóga, meditace, taj-či atd.
Pozor na „hříchy“. Snažte se ve své stravě vynechat nebo silně omezte kofeinové nebo alkoholické nápoje, neboť mohou zvýšit úzkost a nespavost.
Správné dýchání. Správné dýchání není samozřejmost. Stresovaný člověk dýchá rychle a povrchně, takže organismus strádá nedostatkem kyslíku. Zkuste několikrát za den provádět toto jednoduché dechové cvičení. Postavte se zpříma a nohy mírně rozkročte. Nadechněte se nosem a počítejte do čtyř. Pak se mírně předkloňte, pokrčte kolena a prudce vyrazte vzduch ústy spolu se zvukem hú. Až pocítíte uvolnění, narovnejte se a cvik ještě třikrát opakujte. Toto dechové cvičení vás dokáže zbavit psychického napětí.
Myslete pozitivně. Ze všeho se snažte získat to dobré dle známého přísloví „všechno špatné je pro něco dobré“. Nezveličujte problémy, a narazíte-li na „neřešitelný zádrhel“, dejte si chvilku pohov. Začněte se zabývat něčím jiným, získáte tím jiný náhled a vězte, že se řada problémů odkladem vyřeší sama.
(žuk)

DODATEK
K zmírnění stresu pomůže i příjemná koupel. Uvařte si půl litru silného heřmánkového čaje a vlijte ho do vanové lázně. Tato koupel snižuje stres a celkově uklidňuje, také odstraňuje nespavost.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2200620
DnesDnes294
VčeraVčera562
Tento týdenTento týden294
Tento měsícTento měsíc10370

Partnerské weby