Může se objevit v kterémkoli věku. Patří k jednomu z nejzávažnějších nemocí v současnosti, počet lidí s touto chorobou celosvětově rychle roste. Máte podezření, že by se tato nejrozšířenější civilizační choroba mohla týkat i vás? Zkuste si odpovědět na následující otázky. Vyskytla se cukrovka u někoho v rodině? Chodíte si ulevovat na toaletu několikrát za noc? Máte neustálý pocit žízně? Jste při běžné činnosti více unavení než dříve? Zaznamenali jste časté změny nálad? Trpíte na bolesti hlavy? Bojujete s nadváhou? Konzumujete sladké nápoje a cukrovinky? Máte pocit, že vám zrak už tolik neslouží a vidíte rozmazaně? Pokud jste na všechny nebo většinu otázek odpověděli ano, měli byste si nechat u svého praktického lékaře změřit hodnotu své glykémie.
Víte o své nemoci?
Nejohroženější skupinou jsou osoby starší než šedesát let, dnes je však mezi léčenými pacienty mnoho lidí mladého věku. Podle lékařů je však alarmující, že jeden ze tří nemocných ani o své chorobě v podstatě neví. Přitom neléčená cukrovka může zkrátit život o patnáct až dvacet let, být hlavní příčinou slepoty, selhání ledvin, vést k amputaci nohy. Nejčastější je cukrovka druhého typu, která představuje 80 až 85 procent všech případů. Při tomto typu cukrovky pankreas produkuje dostatek inzulínu, ale citlivost na tento hormon je snížená. Diabetes druhého typu vyžaduje tvrdou disciplínu. Nejdůležitější je celková úprava životosprávy, zejména stravovacích návyků, regulace hmotnosti a pohyb.
Co na talíř
Víte, které potraviny mají schopnost snižovat zvýšenou hladinu cukru v krvi? Jedná se především o celozrnné produkty, rýži natural, které zpomalují vstřebávání cukru. Na jídelníčku by neměly chybět obiloviny, ovesné vločky, neboť energii uvolňují pomalu. K zelenině, která pomáhá snižovat cukr v krvi, patří například okurka, baklažán, hlávkový salát, cuketa, kyselé zelí, cibule, česnek. Diabetologové doporučují také luštěniny pro jejich schopnost uvolňovat pomalu živiny. Výborné jsou produkty ze sóji, čočka, sezamová semínka, pšeničné klíčky.
Nezapomínejte na pohyb
Pohybová aktivita hraje při léčbě cukrovky stejně významnou roli jako jídelníček. Pravidelná fyzická zátěž, provozování rekreačního sportu jako například cyklistika, aerobik, běh, bruslení, plavání mohou pozitivně ovlivnit hladinu cukru v krvi. Pokud se sportem začínáme, je třeba tělo na zátěž postupně přivykat, aby nedošlo k přetížení kloubů a svalů a k následnému vynucenému omezení pohybu.
(map)

DODATEK
Zajímavé výsledky nedávno přinesla jedna zahraniční studie, která sledovala více než třicet tisíc mužů po dobu osmnácti let. Výzkum ukázal, že mužům stačí půl hodiny zdvíhat činky pětkrát týdně, aby se riziko vzniku onemocnění cukrovkou snížilo o více než třicet procent.

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1947700
DnesDnes540
VčeraVčera653
Tento týdenTento týden4611
Tento měsícTento měsíc17355

Partnerské weby