Bolesti zad trápí skoro každého a patří k nejčastějším potížím bez ohledu na věk. Častou příčinou je zdvíhání těžkých předmětů, jednostranné a křečovité držení těla, špatný pohyb, nedostatečné stravování, mnoho lidí si stěžuje na bolest krční páteře, která souvisí se stresem, a podobně. Co dělat proti bolesti zad?
Cvičte
Čtvrthodina denně může významně přispět k lepší kondici zádových svalů. Když si osvojíte tři následující cviky, tahle jednoduchá rehabilitace v domácím prostředí se záhy projeví tím, že vám budou záda skvěle sloužit. Položte se břichem na podložku, ruce jsou podél těla, hlava je čelem k zemi. Pomalým pohybem zdvihněte ruce nad podložku směrem ven a zatlačte lopatky k sobě. Pak „odlepte“ od země vrchní část těla, přitom pohled stále směřuje do země. Při tomto cviku pomalu zhluboka dýchejte, opakujte alespoň pětkrát.
Na další cvik si pohodlně sedněte na podložku, záda jsou narovnaná, břicho zatažené, nohy natažené před tělem, špičky propnuté. Ruce jsou v upažení, dlaně směřují nahoru, jsou rovnoběžné s rameny. Nyní vytáčejte trup tak, jakoby horní polovina těla tvořila jeden celek. Pohyb vychází z pasu, nikoli z ramen nebo pánve. Otáčejte tělem do stran, na každou alespoň pětkrát.
Na zlepšení páteře je ideální tzv. kočičí hřbet. Vychází ze známého pohybu, kdy si klekneme na podložku a opřeme se o ni i oběma rukama. S nádechem velmi pomalu prohýbáme záda směrem dolů. V nejvyšší poloze upřeme pohled na strop. Následuje výdech a potom se snažíme pomalu dosáhnout „kulatých“ zad , tzv. kočičí hřbet. Hlava by měla klesat přirozeným způsobem k podložce. Cvik provedeme nejméně třikrát.
Správné sezení
Před bolestí zad ochrání vhodné sezení. Když pracujeme na počítači, při správné výšce klávesnice jsou lokty ohnuté do pravého úhlu. Monitor musí být rovně před očima. Ideální je sledovat jej s mírně sklopenýma očima. Obecně platí, že při správném sezení mají být kolena ohnuta do pravého úhlu, záda se opírají o celou plochu opěradla.
Optimální váha
Velmi škodlivá je pro záda nadváha. S každým shozeným kilogramem se kloubům i zádům uleví, a tak je důležité udržovat si optimální hmotnost. K tomu je třeba zvolit nejen pestrý, vyvážený jídelníček, ale také pravidelné provozování některé z fyzických aktivit. I obyčejné stoupání do schodů nebo svěží chůze se mohou postarat o to, že se váha postupně upraví.
Jídelníček
Ve stravě dbáme především na přísun vápníku, jehož největším zdrojem jsou mléčné výrobky a mléko. Pamatujeme na to, že denní dávka zeleniny a ovoce by měla dosahovat až 400 g. Pro dobrou stavbu kostí je také důležitý vitamin D. Dopřávejte si na talíři alespoň dvakrát týdně ryby, kvalitní oleje, luštěniny, ořechy.
Dobré spaní
Dopřejte zádům odpočinek v podobě kvalitního lůžka. Postel by neměla být ani měkká, ani tvrdá. Ideální je, když se přizpůsobí tělu, rozhodně by neměla nikde tlačit. Hodně záleží rovněž na materiálu matrace. Doporučované jsou takzvané „líné“ matrace, pěny, které svoji tvrdost přizpůsobují teplotě a tlaku těla. Dobrou volbou mohou být i latexové matrace, které mají bodovou elasticitu a přizpůsobují se tak ležícímu tělu.
(pru)

DODATEK
Bolesti zad často vypovídají o tom, kolik si toho v životě na svá bedra nakládáme. Nesouvisí pouze s nepřiměřenou fyzickou zátěží, špatným držením těla nebo s opotřebením organismu. Příčinou mohou být i každodenní starosti, problémy v rodině či konflikty v zaměstnání.

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1993525
DnesDnes28
VčeraVčera597
Tento týdenTento týden4545
Tento měsícTento měsíc13141

Partnerské weby