Jsou ořechy a semena tučné a měli bychom se jim raději vyhnout? Tyto názory vznikly proto, že arašídy a jiné slané pražené ořechy se staly dalším tukem ve stravě, protože lidé je jedli u televize, zapíjeli pi vem poté, co spořádali k večeři obrovský biftek. Ořechy a semena jsou naopak tím nejlepším zdrojem bílkovin a výživných tuků.

Současné výzkumy ořechů a semen přinesly nové poznatky v pochopení přínosu těchto opomíjených potravin. Jeden příklad za všechny. Lidé, kteří jedli ořechy pětkrát za týden, snížili riziko srdečních onemocnění na polovinu v porovnání s lidmi, kteří vedli podobný životní styl, ale jedli ořechy jen jednou za týden nebo ani to ne. Asi pětasedmdesát procent kalorií obsažených v ořechách je tuk. Namísto nasycených tuků a cholesterolu jako v živočišných produktech to jsou ale zdravé mono-nenasycené tuky nebo v případě vlašských ořechů a lněných semínek esenciální omega-3 mastné kyseliny. Ořechy obsahují vlákninu a ochranné fytochemikálie s preventivními účinky proti srdečním onemocněním.

Ořechy a semena jsou bohaté na vitamin E. Bez ořechů a semen je lidská strava obvykle chudá na tento vitamin rozpustný v tucích, stabilizující buněčné membrány a chovající se jako antioxidant. Kromě železa jsou některé ořechy dobrým zdrojem ještě jednoho či více minerálů. Jediný para ořech dodá potřebné množství selenu na celý den. Mandle a sezamová semínka dodávají vápník, kešu jsou bohaté na zinek a obsahují hodně sacharidů. Nejenom, že nám ořechy dodávají hodnotné živiny, ale rostlinné oleje navíc pomáhají vstřebávat minerály rozpustné v tuku a fytochemikálie.

Ořechy a semena se v mnoha receptech podávají s potravinami bohatými na bílkoviny, například s luštěninami nebo masem, i když je jejich podíl kalorií z bílkovin o něco nižší. Vyřadíme-li ze stravy maso, vajíčka a tučné mléčné výrobky, příjem tuku značně poklesne, proto mají ořechy a semena ve vegetariánské výživě velmi speciální místo. Posypte jimi saláty a dušenou zeleninu, používejte je jako základ krémových omáček, dresinků a ovocných tříští, vychutnávejte si je v dezertech a ve studentských směsích, mažte si na chléb ořechová másla, radí autorky zajímavé publikace Průvodce vegetariána, která je novinkou na knižních pultech.

 

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1967651
DnesDnes886
VčeraVčera902
Tento týdenTento týden1788
Tento měsícTento měsíc13256

Partnerské weby