Často se na sebe zlobíte, protože nemůžete najít brýle, klíče od bytu, místo, kam jste si uložili důležité dokumenty, peněženku? Marně pátráte v paměti jméno známého, kterého potkáte po delším čase? Občasné výpadky paměti jsou běžné a podle odborníků zcela

neškodné. Většina lidí se domnívá, že zapomínání přichází s rostoucím věkem, se zhoršujícím se zdravím. Nebudete věřit, ale není nevyhnutelnou součástí stárnutí. Mozek podobně jako ostatní svaly potřebuje trénink. Co všechno můžeme pro jeho lepší kondici udělat?

Potraviny pro mozek

Správné fungování mozku závisí i na jídelníčku. Na jeho činnost nejvíc působí vitaminy skupiny B. Zbystření paměti lze podpořit třeba pekařským droždím, ořechy, semeny slunečnice, zvýšenou konzumací luštěnin, celozrnných výrobků. V dostatečné míře dodávejte tělu vitamin C, zejména v podobě čerstvého ovoce a zeleniny. Pro lepší soustředění lze doporučit mořské ryby a dary moře, banány, výborné jsou také hrušky. V dobrém stavu pomáhá mozkové funkce udržovat ananas, sója, krátkodobou paměť podpoří avokádo, na prokrvení mozku jsou výborné borůvky, za mozkový elixír platí zelený čaj. Vedle zdravého jídla je stejně důležitý i pitný režim. Nevhodné jsou ale slazené nápoje a samozřejmě alkohol, který paměť prokazatelně poškozuje.

Chvála pohybu

K duševní svěžesti nepochybně přispívá fyzická aktivita. Nejlepší je taková, která dokáže zlepšit prokrvení mozku, to znamená zásobit ho kyslíkem. Proto k nejvhodnějším patří nejrůznější vytrvalostní sporty, aerobní cvičení. Například cyklistika podporuje růst nervových buněk, šlápnutí do pedálů se pozitivně podepíše jak na zlepšení krátkodobé, tak dlouhodobé paměti. Velmi vhodnou aktivitou jsou také turistika, svižná chůze, tenis, tanec a podobně. Nikdy není pozdě s některou z forem pohybu začít. Je to nejlepší prevence proti civilizačním chorobám, demenci, ale také účinný prostředek, jak se vyrovnat se stresem, úzkostí, depresí.

Učit se, učit se, učit se!

Do pokročilého věku lze zůstat duševně fit, když člověk rozvíjí logické myšlení, fantazii, trénuje paměť. Není důležité, zda zálibu najde v luštění křížovek, hraje šachy, scrabble, karty či jiné společenské hry. Jakákoli forma učení formou kurzů cizích jazyků, návštěv zajímavých přednášek, studia univerzity třetího věku, čtení knih nejrůznějších žánrů je prospěšná. Potenciál mozku lze zvyšovat i opakováním básniček, textů písní, existuje spousta jiných zábavných metod, speciálních návodů a kurzů.

Soustřeďte se na jednu věc

Jste pyšní na to, že v jeden okamžik dokážete spoustu věcí najednou? Při telefonickém hovoru zvládnete sledovat informace na monitoru počítače a ještě k tomu vám neujde rozhovor odehrávající se ve vedlejší místnosti? Můžete si být jisti tím, že v tomto směru mozku nijak neprospějete. Vědci se shodují v tom, že příliš podnětů mu škodí. Pokud se člověk soustředí na nějakou práci a zároveň sleduje přicházející e-mail, jeho inteligenční kvocient může klesnout až o deset bodů. Proto je důležité tuto schopnost zredukovat a soustředit se jen na to nejdůležitější. V opačném případě se člověk stává méně výkonnější.

Samota nikomu neprospívá

Tedy ani mozku. Jak zjistili vědci, sociální kontakty, tedy setkávání se s přáteli, vztahy s mladou generací a podobně jsou pro duševní svěžest nepostradatelné. Nedostatek sociálních vazeb, osamělost nastartují depresivní pocity a tím také strádá mozek. Absence přátelské konverzace, společenského života může přinášet kognitivní poruchy - problémy s koncentrací, orientací v prostoru, učením, chápáním, zapamatováním si nových věcí a podobně.

(se)

DODATEK

Poruchy paměti mohou mnohdy souviset s nedostatkem spánku, permanentním stresem, nadměrným používáním léků nebo s poruchou štítné žlázy.

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1948600
DnesDnes776
VčeraVčera664
Tento týdenTento týden5511
Tento měsícTento měsíc18255

Partnerské weby