Ranní ztuhlost, bolest v kloubech jsou společným jmenovatelem revmatických chorob. Mylně se domníváme, že patří k pokročilému stáří, jsou typickým onemocněním v seniorském věku. Revma si ale člověk může „uhnat“ už kolem třicítky. Jednou z příčin jsou genetické

předpoklady. Lidé, kteří mají výskyt revma v rodině, u blízkých příbuzných, by měli být všímavější k prvním příznakům těchto obtíží. Na začátku onemocnění zpravidla stojí také prochladnutí, vlhké prostředí, prodělané infekční nemoci a hormonální faktory. Častěji se revma vyskytuje u žen v produktivním věku, a tak se vědci domnívají, že by na rozvoji choroby mohly mít vliv i ženské pohlavní hormony. Mezi rizikové faktory patří také kouření.

Revma se může přihlásit zcela nenápadně. Častou únavou, nechutenstvím, k nimž se dříve či později připojí charakteristické potíže s klouby. Bývají oteklé a zarudlé, mají zvýšenou teplotu, jsou citlivé na dotyk. Jak nemoc postupuje, napadá v okolí kloubů i kosti, šlachy a svaly. Nezřídka dochází ke znetvoření postiženého místa a k částečnému zničení tkání. To může nakonec vést k pacientově úplné invaliditě. Včasná diagnóza je základním předpokladem ke zpomalení vývoje choroby. I když jde o nevyléčitelné onemocnění, díky pokrokům medicíny lze její průběh mírnit. Nová generace léků, tzv. biologická léčba umožňuje pacientům s revmatoidní artritidou vést normální pracovní i osobní život.

Dá se revmatismu předcházet? Významnou úlohu má prevence v případě degenerativních chorob. Už od dětství může vznikat nesprávným pohybovým režimem, nedostatkem pohybu, fyzických aktivit stejně jako nezdravým jídelníčkem, kdy ve stravě chybí dostatek mléčných výrobků, které organismus potřebuje pro stavbu kostí. Ve stravě nezapomínáme na příjem tučných ryb, na talíři by se měly objevovat alespoň dvakrát v týdnu. V protirevmatické terapii sehrávají zásadní roli čerstvá zelenina a ovoce, lidová medicína doporučuje proti artritidě pohanku. Je třeba vědět, že jedním z rizikových faktorů je i nadváha. Čím více kilogramů nadváhy, tím větší je předpoklad k rozvoji choroby, proto je důležité hlídat si váhu. V rámci prevence je třeba se chránit před nachlazením, silným průvanem, chladem a také nepřecházet chřipky. Ze sportovních aktivit lze v rámci prevence doporučit jízdu na kole, plavání, turistiku, lehké cvičení bez jednostranného namáhání. Vhodné však nejsou sporty, které se provozují na tvrdém povrchu, vyvolávají časté otřesy, jako jsou například tenis, volejbal, běh na tvrdém podkladu a podobně.                    

(se)

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2219231
DnesDnes389
VčeraVčera498
Tento týdenTento týden3628
Tento měsícTento měsíc11756

Partnerské weby